© bilmagasinet.dk

Porsche 911 Speedster

Den første Speedster var strippet, hurtig og billig - den nye er bare hundedyr. Vi prøver at finde meningen

26. juli 2011 af Søren Juul

Porsche Speedster 1953

Den originale Speedster fra 1953 var en strippet roadster baseret på Porsche 356 Cabriolet og bygget på foranledning af den amerikanske Porsche-importør Max Hoffmann.

Han havde overtalt Ferdinand Porsche til at lave en let billigbil til under 3.000 dollar, som kunne køres direkte på racerbanen, når du afmonterede forruden. Den nye 911 Speedster forekommer mere som en hyldest end en afløser. Til 4,4 mio. kr. er det den dyreste 911 overhovedet, og den er hverken slank eller asketisk. Faktisk har Porsche proppet bilen med samtlige luksusdele fra 911-kataloget inklusiv en komfortabel 7-trins PDK-gearkasse.

En mild slankekur i form af aluminiumsdørene fra 911 Turbo, kulfiber-­keramiske bremser og en manuel kaleche uden elmotorer holder vægten i ave, så den matcher en almindelig 911 Carrera S Cabriolet. Så hvorfor betale 4,4 mio. kr., når fire mio. er nok til en suveræn 911 GT3 OG en Boxster Spyder? Svaret er det samme, som Mansory bruger, når der skal sælges Cayenne med aligator-­interiør og kulfiber-emballerede Bugatti: ­Eksklusivitet.

911 Speedster bliver kun lavet i 356 eksemplarer, og de er alle solgt.

Dertil kommer et par 0-serie pressebiler, og én af dem har jeg sat stævne foran fabrikken i Zuffenhausen.

Drægtig skrubtudse

Mand, hvor har vi gjort os morsomme på den her bils bekostning. Den kandiderede endda til Årets Citron i vores Bedste Biler, Basta!-kåring på grund af prisen og udseendet, der fik den til at ligne en drægtig skrubtudse på billeder. Men morskaben forstummer, når den står funklende i kød og blod (eller metal om man vil) her i solskinnet.

Dens unikke Pure Blue-lakering og de sorte Sport Classic Fuchs-inspirerede fælge i fræk kontrast er et fascinerende syn, som du ikke får andre steder. Forfra og skråt forfra og er den decideret mundvandsfremkaldende.

Men fra siden og bagfra er den et specielt syn: Det er som om, at designerne har taget Annie Fønsbys fortrin og flyttet dem ned på siden af skankerne. En 911 Cabriolet 4S med de brede skærme har, hvad vi kalder en god popo, men den her er ovre i Roseanne Barr-afdelingen.

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

Kalechen kan bruges hele året
Merprisen begynder dog at give mening, for ingeniørerne har tro mod historien forsynet Speedster med en lavere vinduesramme (60 mm) og monteret det særlige ”Double Bubble”-dækken over den unikke kaleche, som blev introduceret i 1988 på den anden generation 911 Carrera Speedster.

Modsat forgængerne kan kalechen i 2011 også bruges i regnvejr, og den sidder så stramt, at du kan køre topfart med den. Den slags specialløsninger koster knaster på en så lille serie biler. Er du kender, vil du også notere den særlige forkofanger med luftkanaler ind til PCCB-bremserne, frontlæben fra Sport Classic (endnu en limiteret 911), de sorte ringe om forlygterne, de røgtonede positionslys og den sorte retrofilm på bagskærmene. Det er kræs for 911-kendere.

Åbn døren - og der er flere skræddersyede løsninger. Der er tyk, vejrresistent læder overalt: På dørhåndtag, rundt om luftdyserne, på sæder og instrumentpanelet. Men i min optik ser det så vulgært ud, at selv salig Uwe Gemballa, ekstravagant Porsche-tuner, ville rødme.

Fantastisk kørestilling

© bilmagasinet.dk

Jeg sætter mig til rette i sportsædet og glemmer alt om blå tern og Milka-koskind: Jeg sidder ganske enkelt fantastisk - bekvemt, men tilpas stramt til, at Speedster kan bruges til det, den er rigtig god til: At køre stærkt med taget nede.

30 km nord for Zuffenhausen på Autobahn dukker et par strækninger uden fartbegrænsning op, så jeg lader speederen møde gulvtæppet. Omgående svarer boxermotoren igen med et berusende soundtrack gennem den standardmonterede sportsudstødning - og trækker mig raskt på den anden side af 250 km/t, før trafikken pakker sig igen.

Det er svært et finde et finere Porsche-lydspor, unplugged og uden filter.

© bilmagasinet.dk

Motoren er der ikke så meget hokus-pokus ved. Det er den samme, 6-cylindrede 3,8-liters Carrera S-motor med direkte indsprøjtning, som med Power Kit og variabel indsugningsystem yder 408 hk i den fantastiske GTS, som vi testede i sidste nummer. Den trækker villigt fra bunden og helt op til 7.500 o/­min, men i Speedster kan du kun få den med den 7-trins PDK-gearkasse - det her handler mere om luksus end den puritanske køreoplevelse.

Gearkassen fungerer godt med palerne bag rattet som standard og en launch-control, der sender blålynet til 100 km/t på 4,4 sekunder. Topfarten er 305 km/t. Jeg drejer af langt før, det bliver aktuelt, og kører ind på landevejene. Det perfekte sted at opleve roadsteren og føle den på tænderne.

Stopur er standard

© bilmagasinet.dk

Som nævnt har Speedster launch control som standard. Standard er også det særlige stopur oven på instrumentpanelet til omgangstider og Sport Plus-funktionen til ekstra hurtigt skiftemønster i gearkassen.

Men der er også Porsches aktive støddæmpere, som kan justeres i to trin: Normal, som passer perfekt til en krævende landevej, og Sport, der gør Speedsteren til en hård hund, du kan tæve rundt på en racerbane.

Jeg holder affjedringen i Normal, hvor Speedster føles bedst på den slidte asfalt.

Det er som altid følelsesbetonet at give en 911 nogle stryg. Den kører på sin egen måde. Selv om motoren ligger et besynderligt sted, så byder den på mere greb i forhjulene og skarpere indstyring, end du drømmer om. Selv om hastigheden er høj, stikker den villigt sin blå snude ind i svinget og venter tålmodigt på, at du er nået så langt gennem svinget, at du stikker speederen én over nakken.

Med det standardmonterede Limited Slip Differentiale (22 pct. spær under acceleration og 27 pct. ved deceleration) bliver du slynget den rigtige vej ud af svinget, når Speedster sætter sig svagt i bagfjedrene, og boxermotoren eksploderer i omdrejninger. Speedster er ikke bare en museumsgenstand til spekulanter, det er en velafbalanceret og trimmet sportsvogn, som inderligt gerne vil luftes. Og så op på bremsepedalen, der engagerer de 350 mm kulfiberkeramiske bremseskiver, som er 50 pct. lettere end en 911'ers standardskiver.

De burde sidde på alle tyske biler, der kan køre over 250 km/t: Lette at dosere, renset for fading og særdeles effektive.

På vej tilbage til Porscheplatz 1 i Zuffenhausen falder brikkerne på plads. Speedster kører ikke overraskende fantastisk og vil være eftertragtet i enhver Porsche-samling. Så selv om vi har lavet grin med dens brede bagdel og gerne så den trimmet og udstyret med flere kræfter, så er det Porsche, der ler sidst. Alle biler er solgt - og de har masser af spændende modeller at tilbyde dig i stedet for. Det kunne passende være den nye og 1,9 mio. kr. billigere 911 GTS Cabriolet.

© bilmagasinet.dk

Kilde: Bil Magasinet juli 2011
Foto: Søren Juul
, Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...