Biltest af Peugeot 807 2,2 HDi SR

Peugeot 807 2,2 HDi SR

Fransk arbejdstøj

22. juni 2003 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Når de modebevidste franskmænd trækker i arbejdstøjet, oser de stadig af selvsikkerhed. Mød Peugeot 807.

Den er stilfuld, den er selvsikker - og måske en smule arrogant. Peugeot 807 er så absolut en franskmand.

Når du er færdig med at nyde synet af det karakteristiske frontparti, som vi kender det fra 206 og 307, så træd indenfor i kabinen - umiddelbart meget stilfuld. Men sæt dig lige til rette bag rattet, og vend blikket mod instrumentbrættet. Øv! Hvad tænker Peugeot på? De runde instrumenter er grønne og plastic-agtige og er placerede i midten, op under forruden. Resten af kabinen er ganske flot, og der er et super udsyn og god plads. Overalt er der små rum og aflægge-muligheder. Gearstangen er placeret på midterkonsollen, som vi kender det fra eksempelvis den identiske søstermodel Citroën C8, og det fungerer, som det skal.

Endnu en mindre skuffelse manifesterer sig, når motoren starter. Den rå dieselmotor tøffer lidt i tomgangen: Peugeot kunne godt have kræset lidt mere for motoren i 807´eren - givet den et lidt mere stilfærdigt udtryk. Den store dieselmotor giver dog et godt bundtræk, og selvom det er en arbejdsdygtig dieselmotor, du lader dig trække af, er den endda miljøvenlig. Den er udstyret med et partikelfilter, som sørger for at reducere partikeludslippet. Og når vi er ved miljøvenligheden - 90 procent af bilen kan også genanvendes.

Peugeot 807 van kan også fås med en 2,0 HDi-motor og en 2,0-liters benzinmotor, som ifølge Peugeot kan køre 11,0 km/l. Alle modeller er begavet med masser af sikkerheds- og komfortudstyr så som ABS, ESP, kørecomputer og klimaanlæg. Priserne for benzinmodellen og dieselmodellerne starter ved henholdsvis 174.990 kr. og 199.990 kr.

Peugeot 807 van er absolut ikke en dårlig bil. Men desværre er der en masse små irritationsmomenter, der trækker entusiasmen ud af mig. En larmende motor, et langt gearskifte og nogle usmagelige instrumenter får mine mundvige til at krænge en smule nedad.

En skam - for jeg ville gerne kunne sige en masse flot om den selvsikre franskmand. Men - så længe den har udseendet med sig, kan det jo ikke være helt skidt!

Peugeot 807 2,2 HDi SR

Tekniske data: R4, 2,179 cm3, 16V. Ydelse: 130 hk ved 4.000 o/min, 314 Nm ved 2.000 o/min. 0-100 km/t.: 13,6 sek. Topfart: 182 km/t. Forbrug: EU-miks: 13,5 km/l. Vægtafgift: 4.030 kr. (+ 5.000 kr. for privat kørsel). Mål (L/B/H): 470/220/175 cm. Bagagekapacitet: 3.000 liter. Vægt: 1.625 kg.
Totaløkonomi: Den er ikke så nem at sælge videre, fordi momsen ikke er trukket fra, hvis du er privat køber. Og så er der den høje vægtafgift ved privat kørsel. Regn med 38 pct. (ca. 80.000 kr.) over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 143
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst
Pris: 209.990 kr. (262.488 kr. inkl. moms)

Jeg synes...Jeg er ret vild med det udvendige design. Og bortset fra en støjende motor kører Peugeot 807 også fornuftigt.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen