Billigste Comfort Plus har 16" stålfælge. Næste udstyrstrin, Premium, omfatter bl.a. 16" alu og udvendige detaljer i krom.
Billigste Comfort Plus har 16" stålfælge. Næste udstyrstrin, Premium, omfatter bl.a. 16" alu og udvendige detaljer i krom. © bilmagasinet.dk

Peugeot 5008 1,6 Comfort+

Familiens nye overhoved er en komplet familiebil inklusive en rimelig pris

15. januar 2010 af Mikkel Thomsager

 

Peugeots model-program har siden 407 blev introduceret i 2004 lidt under den besynderlighed, at den mest familievenlige model var den mindre, syvsædede stationcar 307 SW (nu 308 SW). Nu kommer en ægte familiebil, der sigter direkte mod den succes, som Citroën C4 Picasso har nydt i flere år. Midlet bliver en startpris på 299.900 kr. for en rummelig, veludstyret, syv-sædet bil med 110 hestes benzin-motor og seks gear.

5008 hedder modellen, som er en ægte syv-personers MPV. Peugeot mener sågar, at den giver plads til syv voksne. Det er ikke rigtigt, men der er rimelig plads til børn på de to foldbare sæder i bagagerummet.

Teknisk set bygger 5008 faktisk på 308 SW. Den usynlige teknik er den samme. Men karosseriet er en del højere, hvilket gør kabinen mere rummelig. Tingenes sammenhæng afsløres dog på anden sæderække, hvor knæpladsen kun er tilstrækkelig, også fordi de flyborde, der sidder i ryggen på forsæderne, stjæler værdifuld knæplads på anden sæderække.

Den manglende knæplads vel at mærke med de tre separate stole skudt helt tilbage. De kan skydes 13 cm frem, siddehynderne kan foldes op og lænet kan lænes og skubbes frem for at give adgang til tredje sæderække. Det fungerer både fleksibelt og pålideligt, lige som det faktisk giver mulig for rimelig plads på tredje sæderække - men altså på bekostning af knæpladsen på anden sæderække. Fem børn vil til gengæld sidde fyrsteligt.

Førerplads fra Peugeot 3008
Også førerpladsens ergonomi er hentet fra 308-modellen, hvilket gør den mere personvognsagtig end normalt i denne klasse. Layout og design er hentet fra den mindre 3008-model og underbygger personbils-oplevelsen. Midterkonsollen sidder højt, og kontakter til betjening af varme og ventilation sidder næsten vandret. I forhold til 308 SW har 5008 også fået et løft på finishen i kabinen. Det gælder de ekstra sæder i bagagerummet, men også oplevelsen af dørluk, kontakter og materialer omkring frontpanelet.

At dømme efter den første korte præsentationstur omkring Annecy i Frankrig er køreegenskaberne overraskende dynamiske og personbilsagtige. 5008 styrer forbavsende godt for en bil af denne størrelse og type, vel at mærke uden, at det er gået ud over komforten. Desuden er støjniveauet forholdsvis lavt, hvilket bidrager til en behagelig fremfærd, en god køreoplevelse og personbilsfornemmelse.

Altid syv sæder herhjemme
I andre lande fås 5008 uden de ekstra bagsæder, men de er altid standard i Danmark, hvor 5008 vil optræde i to udstyrsvarianter: Comfort Plus og Premium. Standard i Comfort Plus er tågeforlygter, aircondition, varme i forsæderne og elbetjening af foreste sideruder og sidespejle. Med Premium-pakken følger desuden fartpilot, 2-zone klimaanlæg og alufælge med mere.

Nyt på udstyrslisten er headup-display, som viser hastighed på en lille acrylplade tæt på forruden, og afstands-alarm, der advarer, hvis man kommer for tæt på den forankørende. De to ting fås sammen til 22.000 kr. Ny er også parkeringshjælp, som fortæller, om en p-plads er stor nok. Den koster 9.500 kr., men den hjælper ikke med selve parkeringen, som vi kender det hos VW.

To benzinere og to diesel
Motormæssigt er programmet den kendte 1,6-liters benzinmotor med 120 og 156 hk. Den 2-liters benzin udgår, til gengæld kommer HDi-motoren (turbodiesel) på 2,0 liter i to versioner: Den kendte på 150 hk, og fra foråret en revideret 2,0 på 163 hk hvor over halvdelen af delene i motoren er nye. Både Citroën og Peugeot får glæde af den nye motor.

Den nye 5008 ligner en alvorlig konkurrent til storsælgeren Citroën C4 Picasso. Peugeoten virker mere solidt og har bedre finish end Citroënen, som dog stadig er  billigst.

 

Måske er du interesseret i...