Biltest af Peugeot 407 Coupé 2,7 HDI

Peugeot 407 Coupé 2,7 HDI

Coupé eller ikke Coupé...

15. marts 2006 af Bilmagasinet

Af: Morten B. Bek & Svend Dyrvig

......det er spørgsmålet

“Jeg skulle bare have et eller andet at køre i”. Den har du sikkert hørt før, når venner eller familie har vist dig deres seneste investering i form af en udtrådt Fiat Uno eller en vissen Nissan Sunny. Men den tror jeg ikke på. Selv når man vælger en udtrådt sko af en bil, ligger der et bevidst valg bag.

Biler er følelser og personlighed præcis som det tøj, du har på, og hvis en udtjent Fiat Uno kan sammenlignes med et par hullede cowboybokser, så er den nye Peugeot 407 Coupé en moderigtig og tidløs habit.

En coupé er en sportsbetonet, todørs bil med faldende taglinje. Nøgternt betragtet giver det ikke megen mening, for taglinjen stjæler kabineplads og gør adgangen til bagsædet dårlig. Prisen er meget højere end for sedan-udgaven, men en coupé er bilernes ultimative stilobjekt.

Mere højtråbende end 406 Coupé
Er den nye Peugeot 407 Coupé så smuk? Jo da, svarer jeg med afmålt entusiasme. Jeg synes, coupé-versionen af 407 er mere vellykket end sedanen. De store udhæng bliver mere harmoniske af den faldende taglinje.

Alligevel er det svært at svinge sig helt op i det røde felt, ikke mindst når man stiller 407 Coupé ved siden af den gamle 406 Coupé. Forgængeren var smuk, fordi den var ren i sin streg. Profilen var knivskarp, og front og hæk virkede som den naturlige forlængelse af profilen. I profil er 407 lige så distinkt i sit udtryk, men det er detaljerne, der giver den karakter. Det er de finurlige kofangere, de markante forlygter og den fremadhældende hæk, der giver 407 stil. Det forstyrrer billedet af en smuk bil, og helhedsindtrykket er mere højtråbende og mindre elegant end i 406 – det synes jeg i hvert fald.

Dieselmotoren på 2,7 liter, som deles med bl.a. Jaguar, passer perfekt til coupéens grand touring-egenskaber. Bilen er lydsvag, kraftfuld og utroligt komfortabel. Coupéen er ikke en sportsvogn, og det bliver den heller ikke ved at gearkassen står i S for sport og undervognen strammes op via en knap på midterkonsollen. V6-dieselen er det bedste motorvalg.

Oser ikke af luksus
Førerplads og frontpanel går igen fra sedan-modellen. Instrumenterne har fået anden grafik, og der er alu-indsatser på frontpanel, fodpaneler og døre. Generelt er finish og kvalitet troværdig. I den sammenhæng er 407’erens gammeldags, fnidrede midterkonsol endnu mere uheldig. Alt for mange ens og grimme knapper er samlet på et lille areal.

Til gengæld er der masser af luksus-udstyr. Standard er blandt andet fartpilot, el-klap-spejle, baksensor, 17” alufælge og masser af instrumenter. Standard er også en særligt lyddæmpende forrude og xenon-forlygter. Netop disse to er med til at hæve reservedelsprisindekset over 200, hvilket er ganske usædvanligt for Peugeot. Men sådan er det. Det koster lidt at se godt ud.

PEUGEOT 407 2,7 HDI COUPÉ
Motor V6, 2.720 cm3, 24V, turbodiesel
Ydelse 204 hk ved 4.000 o/min
440 Nm ved 1.900 o/min
0-100 km/t. 8,8 sek.
Topfart 225 km/t
Forbrug EU-miks 11,8 km/l
Årlig ejerafgift 8.340 kr.
Vægt/last 1.700/425
Mål (L/B/H) 482/187/140 cm
Bagagerum 400 liter
Dæk 235/45R18Y
Værditab 3år/60.000 km ca. 230.000 kr. (39 pct.)
Reservedelsindeks 203
Pris (intro) 583.000 kr.
Pris u/ afgifter 146.385 kr.

VI SYNES…Ingredienserne til en god coupé er der. Men Peugeot 407 Coupé har ikke samme ynde som forgængeren.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen