208 GTi er ikke opdrættet hos vildmændene hos Peugeot Sport, men den er stadig munter at tumle rundt med i hverdagen

Peugeot 208 GTi

Løveungen elsker at lege

27. august 2014 af Søren Juul

Pokkers! Peugeot RCZ R er det mest kostbare køretøj fra Peugeot, siden limousinen 607 eksisterede. Men for menneskepenge kan du nu få en sportslig Peugeot, der er under ét sekund langsommere til 100 km/t og drives af en motor, som er i tæt familie med maskinen i den dyrere RCZ R.

Franskmændene kalder 208 GTi for arvtageren til den legendariske 205 GTi. Skærmforøgerne, de små GTi-skilte på C-stolperne og dét faktum, at 208 GTi kun fås som fræk 3-dørs, leder da også tankerne hen på den ikoniske forfader.

Er du interesseret i en ny Peugeot 208? Få 3 gode tilbud på den her

17” alufælge model “Storm mat” og røde bremsecalipre, der griber om 302 mm skiver, forvandler 208’eren til en GTi

Tag plads i den lækre kabine med læderbetrukket instrumentbord og komfortable sportssæder, og det står klart, at 2014-versionen er en mere voksen og luksuriøs bil. Den 1,6-liters motor har turbolader, hvilket hiver 200 hk og et solidt drejningsmoment på 275 Nm ud af det lille slagvolumen.
Kræfterne er koblet til en præcis gearkasse, som nok var det sidste, du ville fremhæve på en 205.

Undervognen er sænket otte mm og er strammet op, så den rammer et godt punkt mellem sport og komfort. Forhjulene har masser af bid i indstyringen, og det er en fornøjelse at piske gennem et par sving. Men der er et par ­minusser. Det underkop-store rat er koblet til en ekstremt hurtigt gearet tandstang, hvilket i sig selv ikke er dumt, men der går en masse feedback fra forhjulene tabt i den elektroniske servostyring. Til at begynde med føles 208 GTi derfor meget joystickagtig at styre og decideret overgearet gennem en svingkombination. Lige dén bedrift evner konkurrenten Ford Fiesta ST at løse mere involverende og med en udsøgt præcision i styretøjet.

Motoren gør det fremragende i RCZ 200 THP, men føles ikke ligeså letløbende og  villig i testbilen, der er godt lydisoleret. Der er tydeligvis kræfter i maskinen, for ud ad snævre sving vil det inderste hjul gerne spinne i mangel på et effektivt spærredifferentiale, men hårene rejser sig ikke på armene af fryd på samme måde. Langt det meste af tiden, er det dog en fornøjelse at køre 208 GTi, der tilmed ser bedre ud end alle konkurrenterne. Den er gearet til hverdagsløjer men kan bide fra sig.

 

Kabinen føles mere luksuriøs og lækker med læder på instrumentpanelet og et uforskammet lækkert sportsrat med GTi-emblem

Peugeot 208 GTi

Pris 332.990 kr.
Motor R4, 1.598 cm3, 16V, turbo
Ydelse 200 hk ved 5.800 o/min | 275 Nm ved 1.700 o/min | Topfart 230 km/t
0-100 km/t 6,8 sek. | EU-miks 16,9 km/l

Er du interesseret i en ny Peugeot 208? Få 3 gode tilbud på den her

Måske er du interesseret i...