Opel Insignia Country Tour 2,0 CDTI

Opel Insignia Country Tour er perfekt til hestefolket og de lange kolde vinterdage

27. januar 2014 af Andreas Lang Hedegaard

Opel har faceliftet Insignia og skabt den nye variant Country Tour.  Den skal med plastikskærme, beskyttelsesskjold under motoren og to cm ekstra ­frihøjde lokke købere med ‘aktiv livstil’ væk fra de ellers så moderne SUV’er og crossover-modeller. Hvem er de ‘aktive’ købere, der kunne være interesserede i en forhøjet Insignia-stationcar? Opel tror selv på hestepiger og bådfolket, for Country Tour må trække op til to ton, og med firehjulstræk skal den nok komme op ad en våd bådrampe. Og der skulle helst ikke være nogen slinger i fartøjet med tung last på krogen, for Country Tour er standardudrustet med et stabilitetsprogram til traileren, der forebygger udsving.

Firehjulstrækket er af Haldex-typen, som også kendes fra Volvo’s XC-modeller. Basalt set trækker det på forhjulene, hvilket er godt for forbruget. Via en kobling placeret mellem for- og bagaksel kan alle kræfter overføres til bagakslen, hvis det er nødvendigt. Firehjulstrækket giver en roligere bil på sneglatte veje, som Opel er ivrige efter at vise os her i Østrig.

Man kunne frygte, at det højere tyngdepunkt ville have en negativ indvirkning på køreegenskaberne, men på sneglatte veje i Alperne opfører Insignia Country Tour sig eksemplarisk. Styretøjet er ­delikat, omend til den lette side, men du får al den feedback, du har brug for, og på trods af vinterdækkene er snuden ivrig efter at følge dine kommandoer bag rattet. Bilen er fast affjedret, men undervognen formår at udjævne bump, både på landevej og motorvej, og der er masser af greb på de frosne veje. På motorvej er bilen lydsvag, og med udmærket plads i hovedhøjden på bagsædet er det slet ikke en tosset bil at tilbagelægge mange kilometer i.

Motorerne i Insignia er opdaterede. Vi kører den mindste diesel, en 2-liters maskine med 163 hk og 380 Nm - desværre virker den ikke så kraftig, som specifikationerne antyder. Specielt i bjergene cirkler du konstant mellem fjerde, femte og sjette gear. Kommer du under 1.700 o/min, taber motoren fuldstændig pusten, og over 3.000 o/min bliver den meget grov i mælet. En skam, for resten af bilen er meget vellykket.

Selv om Country Tour er sikret mod det danske vejr, så kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke, om hestepigerne og bådfolket i virkeligheden ikke kan nøjes med en almindelig Insignia Sports Tour med samme motor og firehjulstræk, når den nu koster 68.000 kr. mindre. 

Kilde: Bil Magasinet nr. 270

Måske er du interesseret i...