Ny Dacia Duster, 2018 forfra orange

Ny Dacia Duster: Rumænsk traktor på den fede måde

Dacia Duster er et hit i Danmark. Nu er den videreudviklet og forfinet, hvilket er gået overraskende godt - læs Bil Magasinets første test her:

12. december 2017 af Mathias Brandt

Hvor:

Vi er taget til Athen i Grækenland, hvor Dacia har inviteret til international pressepræsentation af den nye Dacia Duster.

Hvad er nyt:

Ved første øjekast kan det være svært at se, at der er tale om en ny Duster. Det skyldes, at Dacia er gået forsigtigt til værks. Platformen er den samme, som er blevet forfinet med en anden hjulopsætning og nyt styretøj. Det mærkes hurtigt, og taget bilens anatomi i betragtning er det faktisk en underholdende køreoplevelse med fine styreegenskaber. Kabinen er blevet et langt mere behageligt sted at opholde sig, og kvalitetsoplevelsen er klart forbedret. Motorene er de samme som i den gamle Duster; en lille diesel og en lille benzin.  

Ny Dacia Duster, 2018 interiør

Hvordan kører den?

Den kører overraskende godt i betragtning af udgangspunktet. Specielt benzinmotoren med en 6-trins manuel gearkasse klarer sig godt. Den er forholdsvis støjsvag, og de 125 hk har et udmærket overskud. Dieseludgaven er til den grove side og larmer en del. Den fås med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som i almindelig hverdagstrafik er ganske fin – men når den presses, virker den sløv og gammeldags. Det nye styretøj er en klar forbedring.

Hvad koster den?

Dacia har formået at holde de samme priser som forgængeren. Det betyder, at den billigste variant koster fra 140.000 kr. Det er en pris, som ingen konkurrenter kommer i nærheden af. 

Hvornår kommer den?

Den kommer til Danmark i starten af februar 2018.

Ny Dacia Duster, 2018 bagfra orange

Måske er du interesseret i...