Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic
Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic © Lars Krogsgaard

Muddertest: Nu har X-trail endelig fået den dieselmotor, den har savnet

Nissan X-trail får en større og kraftigere dieselmotor – og mulighed for både firehjulstræk og trinløst gear.

28. februar 2017 af Lars Krogsgaard

Med 1.184 solgte eksemplarer sidste år sælger Nissan X-trail fint, selv om lillebror Qashqai er langt mere populære i Danmark. Kunderne har dog længe efterspurgt en mere kraftfuld dieselmotor end den 1,6-liters, som kun har kunnet fås med automatgear i kombination med forhjulstræk. Nu er der en større motor klar, der fås med automatgear og firehjulstræk.

Den nyudviklede dieselmotor er på 2,0 liter og yder 177 hk og 380 Nm. Den har en fin gangkultur - det er faktisk kun ved tomgang, at man bemærker lyden af dieselmotor og de vibrationer, der følger med. 

Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic
Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic

Ekstraudstyr omfatter el-panoramasoltag, læderindtræk, LED-kabinelys og beklædninger i sort højglans med detaljer i metallak. NissanConnect-infotainmentsystem med 7” trykfølsom skærm og DAB-radio, Bluetooth-opkobling og audiostreaming er standard på Tekna-niveauet.

© Lars Krogsgaard

Så snart farten overstiger langsomt bytempo, bevæger lyden sig langsomt længere i baggrunden for helt at forsvinde ved landevejshastighed, hvor kun vindens susen er at høre. Komforten er i det hele taget fornem, hvor den bløde og komfortable affjedring sikrer, at du kører behageligt i både byen, på motorvej og på hullede grusveje.

Overraskende effektiv

X-Trail kan fås med Nissans automatiske firehjulstræk, som fungerer godt. Det er ikke en ægte bjergklatrer, da der hverken er reduktionsgear, rigtigt spærredifferentiale, nedkørselsassistent eller lignende.

Men X-Trail er kapabel i hårdt terræn. Det viser en test i et stort stenbrud med stejle bakker beklædt med usædvanligt fedtet kalkstensmudder.

Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic
Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic

X-trail står i første omgang på 19" alu med den nye motor. 17" følger senere på året.

© Lars Krogsgaard

På designfronten er der ingen nyheder. X-trail ligger tæt op ad storsællerten Nissan Qashqai, og specielt forfra skal du have læsebrillerne på for at se forskel. Tæt på kan man dog se, at X-trail er noget større.

Kabinepladsen er god, og bagsædepladsen fornem. Med de fleksible bagsæder og syvsæders konfiguration kan den blive en rigtig børnecontainer.

Automatgearkassen fungerer i princippet godt, men bag navnet gemmer sig en trinløs gearkasse, som har et anderledes skiftemønster end en almindelig automatgearkasse.

Systemet holder omdrejninger høje, men nogenlunde konstante, mens bilen accelererer. Det gør motorlyden monoton og mere påtrængende end nødvendigt. Nissan har prøvet at kompensere ved at lægge et animeret skiftemønster ind, hvilket hjælper lidt på det. Men det ændrer ikke på, at den er langsommere fra start end en dobbeltkoblings- eller automatgearkasse.

Længeventet motor

Gearkassen er kun et lille skår i glæden ved den opdaterede Nissan X-Trail, der må trække op til 2.000 kg.

Konklusionen er, at Nissan endelig får en topvariant i deres serie af crossovers, som bliver et reelt alternativ til de europæiske prestige-SUV'er.

Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic
Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic

I Danmark er Nissan førende i SUV segmentet, hvor hver femte solgte SUV i 2016 enten var en Nissan Qashqai eller X-Trail.

© Lars Krogsgaard

Priserne for Nissan X-Trail starter ved kr. 309.790 for en 163 hk benzin udgave i Visia-udstyrsniveau med fem sæder. 

Til at starte med kommer X-Trail med den nye 177 hk 2,0 liters dieselmotor kun i topudgaven Tekna og med firehjulstræk enten med 6-trins manuelt gear til kr. 514.790 eller Xtronic CVT aut til kr. 539.790. 

Senere på året vil der blive tilbudt yderligere varianter - både hvad angår udstyr og med forhjulstræk.

Nissan X-trail 2,0 dCi AWD Xtronic Tekna

Opbygning

5-dørs, 7-personers SUV, firehjulstræk, trinløs gearkasse (CVT-gear)

Motor
R4, 2,0 liter, 16V turbodiesel
177 hk ved 3.750 o/min
380 Nm ved 2.000 o/min

Præstationer
0-100 km/t 10,0 sek., topfart 196 km/t, forbrug ved blandet kørsel 16,1 km/l

Dimensioner
L/B/H 464/171/182 cm, køreklar vægt/påhæng 1.504/1.650 kg, bagagerum 550-1.982 liter

Pris
539.790 kr.

Måske er du interesseret i...