Nissan X-Trail 1,6 dCi 2WD

Den nye Nissan X-Trail rykker tættere på Qashqai. Det bliver ikke let at vælge mellem de to

27. august 2014 af Mathias Brandt

Den nye X-trail gør op med forgængernes firkantede og kasse-agtige former, og læner sig med et mere sexet design op ad lillebroderen Qashqai. Prisen er også ændret markant og begynder nu ved 359.000 kr. for en 1,6 diesel med forhjulstræk. Forgængeren, der kun kunne fås med firehjulstræk, kostede mere end 100.000 kr. mere med den nu udgåede 2,0 dCi dieselmotor. 

For de 360.000 kr. får du en 1,6-liters dieselmotor med 130 hk. Kræfterne er ikke altid helt nok, og til tider føles X-Trail faktisk undermotoriseret på trods af et moment på 320 Nm. På de små bjergveje syd for Lissabon har bilen svært ved at holde et raskt tempo, når det går op ad bakke. Men med de niveauforskelle vi har i Danmark, er det ikke sikkert, at det er et problem, du kommer til at opleve.

Basisudgaven er udstyret med forhjulstræk, og medmindre bilen skal bruges til hård terrænkørsel, behøver du ikke mere. X-Trail fås også med Nissan’s udmærkede firehjulstræk, hvor du kan vælge mellem 2WD, Auto eller Lock via en drejeknap i midterkonsollen. Vælger du Lock låser firehjulstrækket. I Auto regner elektronikken selv ud, hvornår der er brug for firehjulstræk, og hvornår forhjulstræk er tilstrækkeligt. I det daglige bør du dog bare bruge forhjulstrækket.



Introduktionen af den nye Qashqai blev samtidig et farvel til Qashqai+2, som havde syv sæder. Det hul går X-Trail ind og fylder ud, da den også kan leveres i en 7-personers udgave.
Pladsforholdene er generelt gode. Det skyldes i høj grad den nye ­platform (CMF), som er udviklet i samarbejde med Renault. Kigger man på de ydre mål, er de 1,7 cm, den er blevet længere, til at overse. Akselafstanden er til gengæld øget med 7,6 cm, hvilket giver mere plads i kabinen. Det er specielt på bagsædet, den ekstra længde kan mærkes.

Nissan X-Trail fås også med en dobbelt bagagerumsbund, som giver fleksible opbevaringsmuligheder. Bagagerummet kan nemt inddeles i øvre og nedre områder, så for eksempel poser med madvarer kan holdes på plads.

Med X-Trail ankommer også Nissan’s nyeste CVT-gearkasse, der kaldes for XTronic. Modsat forgængeren har teknikerne indlagt “falske” skift, så den føles som en traditionel automatgearkasse med flere gear under hård acceleration. Ved almindelig kørsel får du den vante CVT-fornemmelse. Vi er ikke fan af det trinløse CVT-gear og vil til hver en tid vælge den fremragende 6-trins manuelle gearkasse, der er standard.

Introduktionsprisen på 359.900 kr. for 1,6 dCi med fem sæder og forhjulstræk ligger fast, mens vi må vente lidt endnu på de øvrige varianter. Qashqai 1,6 dCi Visia med samme motor, forhjulstræk og fem sæder koster 306.900 kr. Det ligner en vel høj merpris for X-trail.

Kilde: Bil Magasinet nr. 274

Måske er du interesseret i...