Nissan Micra, 1,2 DIG-S Tekna

23. maj 2014 af Mikkel Thomsager

Nissan Micra i seneste generation stammer fra 2010. I efteråret 2013 fik den en lille revision, der blandt andet gjorde Micra-ansigtet mere europæisk at se på. Startprisen blev holdt nede på 106.990 kr., hvilket flyttede Micra fra at være underdog i minibilklassen til at blive førerhund i mikrobilklassen.

Med kompressormotor, 98 hk og Tekna-udstyrsniveauet ender prisen på 165.990 kr., hvilket burde være en ny umulig situation for Micra. Men det er faktisk ikke så slemt, som det lyder.

De 98 hk lyder ganske vist af mere, end det er. Det tager stadig 11,3 sekunder at nå de første 100 km/t, og det kræver omdrejninger, som den friske 3-cylindrede motor gerne leverer. Men det sker ikke uden larm og benzinslubren. Gør du brug af samtlige 98 hk og dermed kompressoren, ender du langt fra det officielle brændstofforbrug på 23,3 km/l. Det uvidenskabelige gennemsnit i testugen endte på 11,5 km/l - ikke imponerende.

I adstadigt tempo er støjniveauet dog acceptabelt. Styretøjet er af eltypen og et skidt et af slagsen, men det hæmmer ikke Micra’s styrker som minibil i bytrafikken. Den er nem at placere, og føles lille og kvik i sine reaktioner.

Desuden stiller Tekna-varianten med forkælende udstyr, som hurtigt bliver en gevinst i hverdagen. Det gælder nøglefri adgang og -start samt Bluetooth og stor skærm med integreret navigation.

Nissan Micra, 1,2 DIG-S Tekna
Pris 165.990 kr.
Motor R4, 1.198 cm3, 16V, kompressor
Ydelse 98 hk ved 5.600 o/min / 142 Nm ved 4.400 o/min | Topfart 180 km/t
0-100 km/t 11,3 sek. | EU-miks 23,3 km/l

Måske er du interesseret i...