Biltest af Nissan Almera Tino 1,8 Visia

Nissan Almera Tino 1,8 Visia

For dyr og for dårlig

21. juli 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Nissan Almera Tino er både gammel og ligegyldig

Da Nissan i 1998 hoppede med på mpv-vognen, kom Danmark ikke med. Nissan Almara Tino, som denne bil hedder, bliver ganske vist produceret i Spanien til det europæiske marked, men den danske importør kunne ikke få den til danskervenlige priser, og valgte derfor ikke at tage den hjem.

Siden er den private danske importør opsagt. 1. januar 2006 overtages importen i Danmark af Nissan-koncernen selv, og det er måske årsagen til, at Nissan Almera Tino nu pludselig alligevel har fundet vej til de danske Nissan-forhandlere, iøvrigt i en let face-liftet udgave.

Der er to motorvarianter (1,8 benzin og 2,2 turbo-diesel, men kun ét udstyrsniveau, nemlig det højeste (Visia), som blandt andet omfatter bakkamera. Og det er da en undskyldende omstændighed, for udover bakkameraet er det svært at se, hvad vi skal med Tino her på falderebet.

Benzin-motoren på 1,8 liter er tilstrækkelig, men larmer. Gearskiftet er så løst og upræcist, at du konstant må gætte dig til, hvilket gear du er havnet i. Førerpladsen fungerer fint, men midterkonsollen, som er tilpasset fra Nissan Primera, kræver et grundkursus for at få et fornuftig forhold til den. Frontpanelets finish og kvalitet er decideret dårlig, og samme oplevelse får man, når man smækker med døren, som lukker med et blikdåse-klank.

Af positive ting kan vi nævne de tre separate bagsæder, der kan tages helt ud, så du har et regulært rum som i en varevogn. Bagagepladsen er på maksimalt 1.950 liter, hvilket er fænomenalt for en familiebil.

260.000 kr. pånær en femmer lyder som en rimelig pris for en rummelig familiebil med tre separate bagsæder, automatisk klimaanlæg, kørecomputer, bak-kamera, alverdens aflæggerum og cd/radio med ratbetjening og seks højttalere. Det er det bare ikke for en bil, der tydeligvis er klar til udskiftning.

Ford Focus C-max overgår den på alle punkter.

NISSAN ALMERA TINO 1,8 VISIA
Motor R4, 1.769 cm3, 16V
Ydelse 115 hk ved 5.600 o/min
163 Nm ved 2.800 o/min
0-100 km/t. 11,6 sek.
Topfart 173 km/t
Forbrug 13,0 km/l EU-miks
Årlig ejerafgift 3.500 kr.
Vægt 1.350 kg
Mål (L/B/H) 427/176/161 cm
Bagagekapacitet 440/1.950 liter
Dækmontering 195/65 R15H
Værditab 3år/60.000 km ca. 91.000 kr. (35 pct.)
Reservedelsindeks 127
Pris 259.995 kr.
Pris uden afgifter 93.112 kr.

VI SYNES…Tino er pensionmoden, og det er svært at se, hvad vi egentlig skal med den her på modellens faldereb.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen