Biltest af Nissan Almera 1,5 dCi Visia

Nissan Almera 1,5 dCi Visia

Gammel før tid

25. oktober 2003 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Faceliftet af Nissan Almera er langt fra nok til at bringe bilen op på niveau med konkurrenterne i Golf-klassen.

På papiret havde den nye Nissan Almera, hvad der skulle til, da den blev præsenteret i 1999: Et friskt og på samme tid klassisk design omkring en praktisk, anvendelig og rummelig kabine plus driftøkonomiske og villige motorer. Men i praksis udeblev den ventede forløsning. Almera blev aldrig den trussel mod Golf & co., som nogle troede -– og Nissan håbede.
I dagligt brug er den nemlig for anonym og intetsigende, simpelthen. Dynamikken er uinteressant, styretøjet følelsesløst, motorerne larmer mere, end de præsterer, og topmodellen måtte nøjes med en 1,8-liters motor og 114 hk. Faktisk var den mest interessante dieselen på 2,2 liter. Også den knurrede en del, men de 110 diesel-hk og ikke mindst de 230 Nm passede godt til den dovne undervogn. Men den kunne ikke rokke ved helhedsindtrykket af en bil, som i mange detaljer savner en kærlig hånd fra specialister i udviklingsafdelingen.

Et facelift kunne have været en perfekt anledning til at give Almera en kærlig overhaling. Overhalingen fik Almera, men kærligheden udeblev.

Karrosseriet har fået nye lygter både for og bag, og i kabinen er der kommet nye instrumenter. Men Almera virker tung og lad fra det øjeblik, man sætter sig bag rattet. Styretøjets servo er tung, og koblingen i testbilen var lige så følelsesløs som styretøjet, hvilket gav en underlig fornemmelse af at sætte i gang uden komme afsted.
Men testbilens motor må også tage sin del af skylden. Den nye 1,5-liters commonrail-diesel nøjes med 82 hk og 185 Nm, hvilket til forskel fra den gamle 2,2-liters turbodiesel placerer Almera i det store felt af ordinære mellemklasse-dieselbiler. De 82 hk rækker til daglig kørsel, og Renault-motoren er smidig, men ikke nær så villig som den gamle Nissan-motor. Til gengæld er bilen til at betale. Reservedelspriserne er lave, serviceintervallerne er lange, og brændstoføkonomien er fornem. Det sikrer den uinspirerende Almera en inspirerende totaløkonomi – måske nok så vigtigt.

Nissan Almera 1,5 dCi Visia

Tekniske data: Motor: R4, 1.461 cm3, 8V, turbodiesel. Ydelse: 82 hk ved 4.000 o/min, 185 Nm ved 2.000 o/min. 0-100 km/t.: 14,4 sek. Topfart: 170 km/t. Forbrug: EU-miks: 20,8 km/l. Årlig ejerafgift: 2.600 kr. Vægt: 1.175 kg. Mål (L/B/H): 418/171/144 cm. Bagagekapacitet: 355/ - liter
Totaløkonomi: Blandt hatchbackene i mellemklassen er Nissan Almera ganske godt prissat, og det kommer den også til gode som brugt. Efter tre år og 50.000 kr. har den tabt 31 pct. (ca. 73.000 kr.)
Reservedelsindeks: 87
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 1.077 kr.
60.000 km: 2.422 kr.
90.000 km: 1.077 kr.

Pris: 232.997 kr.

Jeg synes... Nissan Almera ligner et stedbarn i den ellers så progressive familie af nye Nissan-modeller.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen