Det kan være svært at kende forskel på de nye Mini’er. Generation tre kan genkendes på et sæt markant større baglygter

Mini Cooper S

Det koster at more sig

2. juli 2014 af Anders Richter

Idéen om at være med på den nyeste bilmode var noget, jeg vinkede farvel til, allerede da jeg købte min første bil, som er født i 1970. Hvis du gerne vil sidde bag rattet af det nyeste nye, så kræver det, at du er klar til at køre med en høj afskrivning på biler, og lige på dét punkt er der stadig for meget jydementalitet i mig. Men der er som bekendt ingen regel uden undtagelser, hvilket jeg blev bekræftet i, da jeg modtog nøglerne til den nye Mini Cooper S.

BMW’s nyfortolkning af Mini’en har altid haft min interesse, og med den tredje generation har de efter min mening ramt plet igen. Bilen er blevet lidt større, så der faktisk kan være fire voksne i den på de kortere ture, og så er interiøret gjort mere brugbart. I den gamle var knapperne placeret i forhold til, hvor designerne syntes, det var smart, mens det i den nye er ingeniørerne, som har bestemt placeringen. Det føles som om, det hele er lidt mere gennemtænkt, og det eneste, jeg egentlig mangler, er en større omdrejningstæller, da den er for lille og gnidret.

I forhold til den gamle Cooper S, som var udstyret med en 1,6-liters turbomotor med 184 hk, er den nye på to liter. Og det er faktisk rigtig positivt. Ikke nok med at motoren leverer et lidt bedre bundtræk på 280 Nm helt fra 1.250 o/min, det er også som om, at den rent faktisk kan leve op til forbrugstallet på 17,5 km/l, hvilket langt fra er en selvfølge nu om dage.
Når det kommer til køreegenskaberne, føles den en smule mere voksen og lidt mindre gokart-agtig, men det er ikke nødvendigvis så skidt, hvis du har tænkt dig at bruge bilen til hverdagskørsel.
De 192 hk giver bilen de kræfter, der skal til, for, at det bliver rigtig sjovt. Det her er en bil, jeg ikke ville være ked af at møde op til trackday på Sturup med, for den er virkelig sjov rundt i svingene. En ny detalje er, at den selv giver mellemgas under nedgearinger. Det fungerer fremragende.

Der er dog en pris, du skal betale, og den lyder på minimum 355.000 kr. for en Cooper S. Testbilen kostede endda 527.941 kr. inklusive ekstraudstyr, og det er pænt mange penge. Der findes dog to løsninger: Spar 105.000 kr. og køb en 136-hestes Mini Cooper (læs testen på side 60). Alternativt skal du finde en brugt Mini Cooper S fra 2007 og frem, som koster fra ca. 150.000 kr. Her får du lidt mindre bil, men præcis den samme morskab på de snoede veje.

 

Mini Cooper S
Pris 355.000 kr. (Testbil: 527.841 kr.)
Motor R4, 1.998 cm3, 16V, turbo
Ydelse 192 hk ved 4.700 o/min | 280 Nm ved 1.250 o/min | Topfart 235 km/t
0-100 km/t 6,8 sek. | EU-miks 17,5 km/l

Måske er du interesseret i...