Miljøvenlig direktørvogn: Første test af Porsche Panamera e-hybrid

Den nye hybrid-Panamera er gennemarbejdet og velkørende – og så er den 300.000 billigere end diesel-modellen. Måske er det nu, topcheferne skal melde sig ind i GreenPeace?

29. januar 2017 af Daniel Bohnsen

Hvor?

De sydafrikanske bjergveje og storbyen Cape Town lagde asfalt til testen af den nye Porsche Panamera e-hybrid og de forlængede executive-modeller.

Hvad er nyt?

Den primære nyhed i hybridvarianten af den nye Panamera er drivlinjen, der kombinerer en neddroslet version af den nye V6 biturbo fra Panamera 4S med en 100 kW elektrisk motor. Det giver en samlet effekt på 462 hestekræfter og et (meget) teoretisk forbrug på 40 km/l.

Panamera e-hybrid kommer som standard med Sport Chrono-pakken, der giver dig mulighed for at skifte mellem forskellige køreprogrammer via en drejeknap i rattet.

I e-hybrid er køreindstillingerne E-Power og Hybrid Auto nye, og de giver dig kontrol over, hvor vidt du vil køre rent elektrisk, ønsker at oplade batteriet med benzinmotoren, eller vil bevare spændingen på et fast niveau, så du eksempelvis har det til rådighed, når du kommer til bykørsel.

Hvem er konkurrenterne?

Porsche Panamera 4 E-hybrid ligger lidt i sin egen niche, men den tætteste konkurrent er nok BMW 740Le xDrive, der også er en hybrid med startpris på knap 2 mio. kroner, omend med et lidt mindre sportsligt fokus end Porsche'n.

Hvordan kører den?

Som de andre versioner af den nye Panamera kører den fremragende. Den er både stor og (ekstra) tung, men på en snoet bjergvej føles den overraskende adræt. Og i Sport-mode snerrer V6 biturbo'en, så man føler, man sidder i en rigtig Porsche, selvom det er i den malige ende af skalaen.

Dertil kommer, at du kan trille igennem centrum på ren el og ren samvittighed, (ja faktisk kan hybriden nå 140 km/t på strøm alene), i hvert fald de 25-51 kilometer som batteriet giver rækkevidde til. De præstationer er ikke synderligt forbedret i forhold til den gamle model og lidt en skuffelse, hvis man skal fremhæve noget - men selve køreoplevelsen og samarbejdet mellem de to motorer er et stort skridt fremad.

Hvornår lanceres den?

Porsche Panamera 4 E-hybrid lander hos de danske forhandlere først på sommeren 2017.

Vi synes...

Den nye hybrid-drivlinje fungerer fuldkommen glimrende, og har du en fast pendlerrute, der involverer 20-40 kilometers bykørsel, men vil du stadig gerne kunne turnere autobahn i stil og fart, er Panamera E-hybrid den perfekte løsning.

Når e-hybrid løber tør for strøm, er den dog reduceret til en standard Panamera med 300 kilo batteri og elmotor at slæbe rundt på, så vil du bare køre Porsche med lidt renere samvittighed, er den 8-cylindrede dieselmotor et festfyrværkeri af momentoverskud.

I Danmark koster en diesel-Panamera dog 300.000 kroner mere end hybriden, og selv med fladt batteri og ekstra dødvægt er e-hybrids 330 hestekræfters benzinmotor et godt bekendtskab - så det ligner ikke en helt dum handel!

Måske er du interesseret i...