Mercedes CLS 63 AMG, grey, rear, driving
Mercedes CLS 63 AMG © Søren Juul

Rockerfamilien: Mercedes CLS 63 AMG er gangsterchefen

Mød en en ballademager med slidte bagdæk, en korpulent minibus med et CO2-udslip som et kulfyret kraftværk og en rocker på fire hjul, der ­opfører sig uforskammet, når du kommer til at røre speederen. I dag: Mercedes CLS 63 AMG

6. januar 2018 af Steen Bachmann

Kald mig bare en gammel nar, men i en tid, hvor Formel 1-biler snart kører med fire cylindre, og hvor selv superbiler har hybridmotorer, er det livgivende at køre en bil som Mercedes CLS 63 AMG. 

V8’eren trækker selv vejret og sender en ildevarslende og teatralsk torden ud af de fire afgangsrør – og det er bare, når du starter den. Når den får gas, afslører den skabernes ambition om at bygge en racermotor til en gadebil.

Artiklen er fra Bil Magasinets årbog, Brugte Drømmebiler. Få den nye udgave med 114 skøre, skæve og fornuftige brugte biler til 120,95 kr.

I bilen her yder M156-motoren sit maksimale moment helt oppe ved 5.200 o/min, hvilket sammen med et stort slagvolumen betyder, at du kunne montere den i en mejetærsker: Den ville stadig være helvedes hurtig. 

Motoren blev i 2009 og igen i 2010 kåret til Performance Engine of The Year og Best Engine Above 4 Liters, og jeg skal lige love for, at den stadig er vågen.  

Mercedes CLS 63 AMG, grey, engine bay open
Mercedes CLS 63 AMG

Den 6,2-liters motor uden trykladning er legendarisk. Den brøler som et kæmpestort, vredt dyr - og det er bare, når du starter den!

© Søren Juul

Platform fra E-klasse

Mercedes ramte en brand-mæssig og finansiel guldåre, da de fik idéen til en efterfølger til W124 Coupé, som var udgået af produktion i 1995. 

De satte amerikanske Michael Fink til at tegne den nye coupé på betingelse af, at den havde fire døre. Det var mere praktisk. Han havde stået for designet af Mercedes CLK og Maybach, og præsenterede Vision Concept for bestyrelsen i 2001 – en lang, lav og strømlinet coupé-agtig sedan. Den færdige CLS blev præsenteret i Detroit i vinteren 2004, og ordrerne strømmede ind.

CLS er baseret på og har samme akselafstand som E-klasse W211, men er ni cm længere, fem cm bredere og fem cm lavere. Den kører slet ikke som en W211, for selv mindste CLS 320 CDI diesel har en adræthed og lyst til sving, der var helt nyt fra dén side. 

Kommer du op i en CLS 500, går det stærkt, men det er det rene vand ved siden af CLS 63 AMG.

Mercedes CLS 63 AMG, interior, driving
Mercedes CLS 63 AMG

CLS 63 AMG er født med aktiv fartpilot, nøglefri adgang, bixenonlygter, Alcantara overalt og skålformede sportsstole.

© Søren Juul

Jeg følger den lette trafik med 120 km/t på en ringvej uden om en større dansk by siddende i det læderbetrukne, perforerede, 12-vejs elbetjente og -ventilerede sportssæde i Michael Finks mesterværk af en bil. 

Jeg har slukket for Harman Kardon-anlægget med 12 højttalere for at kunne nyde bilen, og da der ikke er så meget trafik, kan man vel godt lige prøve at sætte den i Sport og se, om den kan den flytte sig.

Dap to gear ned

Når du dapper den 7-trins AMG-gearkasse to gear ned med palen på venstre side af det Alcantara-beklædte rat (der er Alcantara over det hele, også på instrumentbordet), vågner Årets Motor, springer op i omdrejninger og opfører sig som om, den er med i et Grand Prix på Hockenheim, og det er sidste omgang. 

Så brøler den, mens bilen stepper sidelæns som om, vi var ved at filme en biljagt. Hjulspin ved 120 km/t – det er rimelig mann.

Mercedes CLS 63 AMG, gear stick
Mercedes CLS 63 AMG

Den 7-trins AMG automatgearkasse er fint afstemt og magter udmærket den kraftige motor.

© Søren Juul

Tak til den traditionelle V8-motor

Er den småtørstige AMG-udgave af den elegante CLS for stor en mundfuld , kan du finde en CLS 55 AMG med 476 hk eller en CLS 500 med AMG-pakke: Den ser lige så fed ud med de rigtige 18” AMG-fælge og har 388 hk fra årgang 2007. 

Uanset hvad, så vil ungdommen om 25 år få et chok, hvis de får en tur i en bil som dén her. Den er et værdigt farvel og tak for alt til den traditionelle V8-motor.

Mercedes CLS 63 AMG, rear seat
Mercedes CLS 63 AMG

Det er en coupé, så her er kun fire sæder. 4-zone klima, sædevarme bagi og skærme med underholdning i nakkestøtterne var standard.

© Søren Juul

Det skal du vide

Motor

Det er et must, at alle serviceeftersyn er overholdt. Serviceintervallet er 15.000-20.000 km, men bestemmes af bilen. Hos Ejner Hessel A/S i Vejle koster et lille service 3.550 kr., mens et stort løber op i 4.640 kr.

Historik

I 2013 tabte fire amerikanske ejere et søgsmål om en defekt i ventilløfte-systemet. Olien løber fra ventilerne, når motoren standses. Når den startes igen, kan manglende smøring føre til motorhavari. Lyt grundigt efter hylen ved koldstart.

Kan du lide, hvad du læser? Få mere i årbogen Brugte Drømmebiler, der tjener sig selv ind på fem minutter, hvis du er i markedet for en brugt bil 

Elektronik

Elektronikken er kompliceret, og fejlsøgning kan selv for en dygtig Mercedes-mekaniker tage tid. En simpel genstart af bilen kan ofte afhjælpe fejlmeldinger. Lysende ABS-lampe kureres ved at skifte bremsevæske. Skift væsken hvert andet år.

Undervogn

Tjek bremseklodser og -skiver grundigt inden køb – det koster en formue at udskifte dem. Et komplet bremseskift med skiver og klodser kan løbe op i 25.000 kr. Kulfiberskiver (ekstraudstyr) holder hele bilens levetid.

Mercedes CLS 63 AMG (W219)

I produktion
2007-2010

Motor
V8, 6.249 cm3, 32V
514 hk ved 6.800 o/m
630 Nm ved 5.000

Forbrug
6,9 km/l 

Køreklar vægt/træk
1.950/0 kg

Mål
L/B/H 491/187/140 cm, bagagerum 495 liter

Dæk for/bag
255/40ZR18 - 285/35ZR18 

0-100 km/t
4,5 sek.

Pris i dag
Fra 500.000 kr. på DK-plader

Måske er du interesseret i...