Mercedes-Benz i vandrestøvler: Første test af E220 d All-Terrain

Med All-Terrain udgaven af den nye E-klasse henvender Mercedes sig til folk, der har behov for – og råd til – at kunne tage læderstuen med i vildnisset. Det må være svenskerne?

11. december 2016 af Daniel Bohnsen

Hvor?

Testen foregik på asfalt, sne og i skovene ved Hochgurgl, Østrig.

Hvad er nyt?

All-Terrain er et helt nyt tilnavn, og bilen er Mercedes' første bud på en forhøjet stationcar. Designet med tykkere dæk, store plastikskærme og ændrede kofangere er derfor også nyt, men resten er velkendt E-klasse-materiale.

Motoren er Mercedes' nye 220d rækkefirer med 194 hestekræfter og 400 nm dieselmoment, og All-Terrain har luftundervogn og 4Matic-firehjulstræk som standard.

Hvem er konkurrenterne?

Mange bilmærker har dyrket forhøjede stationcars med firehjulstræk og plastikskærme i årevis, men i dette prisniveau er Audi A6 Allroad og Volvo's nye V90 CrossCountry de direkte konkurrenter.

Med offroad-livsstilen in mente kæmper All-Terrain også mod bølgen af SUV-modeller, ligesom "almindelige" stationcars med firehjulstræk, som BMW 5-serie xDrive, selvfølgelig også udfordrer.

Hvordan kører den?

Den normale E-klasse er en komfortmester, og det er uændret i All-Terrain udgaven. Den er dog ikke direkte sporty, følingen med hjulene er begrænset på asfalt, motoren er tilstrækkelig uden at være hurtig, mens luftundervognen kan sænkes og strammes op, når vejene bliver snoede.

Offroad viste All-Terrain sig overraskende kapabel, og selvom en frihøjde på 15,6 cm ikke bestiger nogen bjerge, er den bestemt ikke uden evner i terrænet. 

Men der, hvor det bliver rigtig imponerende, er, når sneen falder. Firehjulstrækket og ESP-systemet arbejder fantastisk sammen, og den store stationcar danser selvsikkert igennem glatte vejsving. En daglig pendlertur over et alpepas vil være en tryg og sjov oplevelse i den nye Mercedes.

Hvornår lanceres den?

Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain kommer til foråret 2017 og ender prismæssigt nok i omegnen af de 800.000 kroner. 

En udgave med den 6-cylindrede 350d-motor følger også, og den byder på federe lydspor og en del mere optræk, men 220 d er nu fin til de fleste.

Vi synes...

Den højbenede Mercedes' er klart en nichebil, men det er en fed en af slagsen. 

Vil du have E-klasse komfort i hverdagen, men stadig kunne komme ud til din landejendom i vinterhalvåret, eller køre på jagt når marken er mudret, er All-Terrain perfekt.

For de fleste vil det dog give mest mening at spare 100.000 kroner og nappe en almindelige stationcar.

Måske er du interesseret i...