Godt med fart på, og så er det bare ud over stepperne! En GLA kan sagtens flyve, men der skal ikke meget terræn til, før den giver op

Mercedes-Benz GLA 200 CDI DCT 4matic

Stjernen der blev for dyr

2. juni 2014 af Anders Richter

Mercedes har i øjeblikket fem modeller på programmet, som er offroad-orienterede, og GLA er den senest ankomne i familien. Umiddelbart ser den ud til at passe perfekt ind i den seneste trend, som handler om at have en mindre bil, der ser ud til at kunne krydse Sahara-ørkenen.

Undervognen er hævet en smule, og så er der monteret plastikkanter på skærmene samt lidt beskyttelsesplader på for- og bagkofangerne. Når du ser den fra afstand, er der ingen tvivl om, at dette ligner en hård bil, som kan modstå alle strabadser. Efter nogle dage bag rattet står det dog klart, at et frækt udseende langt fra er nok.

Motoren i testbilen er en 2,1-liters turbodiesel med kun 136 hk. Til gengæld har den 300 Nm at gøre godt med, hvilket burde være rigeligt. Desværre føles det på intet tidspunkt som om, at alle kræfterne kommer ned i asfalten og det på trods af, at den endda også er udstyret med 4Matic-firehjulstræk. Når vi alligevel er ved firehjulstrækket, skal det lige siges, at det koster 60.000 kr. ekstra samtidig med, at du skal tilkøbe den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse til 40.000 kr. Prishoppet fra en standard GLA 200 CDI til samme bil med firehjulstræk er altså 100.000 kr. Det er en pæn sjat. Nå, tilbage til motoren.

Det føles desværre ikke som om, at alle 300 Nm er vågne, og samtidig er motorgangen meget grov. Det vil selvfølgelig være fint nok i en Land Rover Defender, men i en luksuriøs Mercedes føles det bare forkert.

Den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse lyder på papiret til at være det rigtige valg. Ikke nok med at den kapper en lille smule af accelerationstiden fra nul til 100 km/t, den forbedrer også forbruget. Jeg bliver dog aldrig helt gode venner med gearkassen og specielt ikke ved bykørsel, hvor den ikke giver mig den lækkerhed i skiftet, som f.eks. VW-koncernens DSG-gearkasser leverer. Faktisk vil jeg meget hellere have en klassisk automatgearkasse, som Mercedes er mestre i at lave.

Testbilen er udstyret med en AMG-Sportpakke, hvilket lyder rigtig sejt, men jo mere, du tænker over det, jo mindre mening giver det. En GLA er hævet for at kunne klare bare den mindste smule terræn, men med sportsundervognen sidder den pludselig på asfalten som en søvnig grævling, hvilket giver meget lidt mening.
Den sidste og måske vigtigste ting ved GLA’en er prisen - og den er høj. Den billigste GLA koster 477.400 kr., mens testbilens dieselmotor, DCT-gear og firehjulstræk får prisen til at snige sig op på 604.900 kr. Det er vanvittigt mange penge for en bil, som i bund og grund bare er en mere hårdfør A-klasse.

Kan du leve uden offroad-detaljerne, er mit råd enten at gå efter den billigere A-klasse, der starter ved 334.400 kr. eller alternativt snuppe den nye og fantastiske C-klasse, som koster fra 490.400 kr.

 

Mercedes-Benz GLA 200 CDI DCT 4matic
Pris 604.900 kr.
Motor R4, 2.142 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 136 hk ved 3.600 o/min | 300 Nm ved 1.400 o/min | Topfart 205 km/t
0-100 km/t 9,9 sek. | EU-miks 22,7 km/l

Mere

Måske er du interesseret i...