© bilmagasinet.dk

Mercedes-Benz E63 AMG

E63 AMG er næsten lige så sindssyg som BMW M5

2. november 2009 af Mikkel Thomsager




BMW M5. Så enkelt kan succesraten for den nye Mercedes-Benz E63 AMG opregnes. Hvis den nye hyper-E vil være bedst i den lille eksklusive klasse for super-sedaner, er det BMW M5, den skal slå. Ikke fordi M5 er fejlfri, men fordi den sætter standarden med en voldsom, villig, superpotent motor og en let antændelig, fantastisk styrbar dynamik af den slags, der gør det svært ikke at køre sidelæns ud ad rundkørslen.

Det er hårde odds for Mercedes i al mindelighed og E-klassen i særdeleshed. Men at dømme af rapporter fra international motorpresse er Mercedes klar til tage handsken op. Målet er klart. E63 AMG skal være bedre end BMW M5. Og de mener selv, det er lykkedes!

Hmmm.

© bilmagasinet.dk

Jeg får udleveret den stålgrå E63 AMG i fuld krigsmaling på en solbeskinnet sensommerformiddag i Herlev. Jeg glider ind bag rattet, blot for at konstatere, at E-kabinen ligner sig selv.

AMG-versionen er topmodel i E-programmet, og den er godt læsset til med udstyr. Midterkonsollen er tæt pakket med kontakter og greb, selv om gearstangen er krympet til en latterlig miniaturepind.

Den virker dog efter hensigten, og E-klassen glider af sted med et beskedent vræl, som ikke overras­kende antyder attitude. Lydbilledet fra selvsamme motor er en stor del af oplevelsen i den mindre C63 AMG. I E63 AMG er lyden dæmpet forventeligt, og selv med speederen i bund i et af den 7-trins automatgearkasses lavere gear er motorbrølet afmålt. Fint nok. Det er trods alt en limousine.

© bilmagasinet.dk

Bløde, hurtige gearskift
Speedshift Plus 7G-Tronic gearkassen er en særlig variant af Mercedes’ 7-trins automatgearkasse. Det er en konventionel automatgearkasse, men moment-omformeren er erstattet af en flerpladet friktionskobling. Det giver hurtigere afsæt til gavn for accelerationstiden. Skiftehastigheden kan man ikke klage over. Det går stærkt. Men skiftene ­forbliver bløde, og det hårde ­kontante ”klonk” fra BMW M5 kommer ikke.

Næste tjekpunkt er accelerationen. Den føles voldsom i en M5, også takket være de voldsomme gearskift. De første tråd i speederen i E63 AMG føles så udramatiske, som man ville forvente af en E-klasse. 0-100 km/t på 4,5 sekunder går stærkt. Men umærkeligt stærkt i en E63 AMG.

© bilmagasinet.dk

Ingen anelse om, hvor stærkt du kører
Motoren arbejder ihærdigt, men vind- og hjulstøj er elimineret, hvilket piller fartfornemmelse ud af totaloplevelsen. Den Opel Corsa OPC, jeg kørte dagen efter, føltes voldsommere (selv om den naturligvis ikke er det), og E63 AMG kan ikke sige sig fri for et udtryk af “stor og tung bil”.

I sig selv er det dog svært at sætte en finger på AMG V8-sugemotoren, som blev belønnet med titlen ”årets superbilsmotor 2009” for blot en måned siden. Og det er ikke bare, fordi den leverer 525 hestekræfter i en lind strøm. Effektudviklingen er jævnt stigende, den er villig og tager gerne omdrejninger. Det maksimale moment på 630 Nm nås først ved 5.200 omdrejninger, og motoren tager 7.200 omdrejninger, før begrænseren sætter ind. Det er tal, der er en sportsmotor værdig.

Mercedes forsøger selv at sætte en sidste trumf på. For første gang i en Mercedes tilbyder fabrikken selv at hæve den elektroniske topfartsbegrænsning fra 250 til 300 km/t. “AMG Drivers Pack” kaldes pakken, som koster heftige 85.817 kr. Ud over en softwareændring omfatter pakken et kørekursus, så ejeren kan lære at køre bilen med 300 km/t. BMW tilbyder det samme med en pakke til deres M-biler, der hæver topfarten for M5 til 305 km/t og koster 24.100 kr. inklusive hækspoiler og kørerkursus.

 

© bilmagasinet.dk

En halv time senere holder jeg klar på p-pladsen ved Sturup Raceway med et småfornøjet smil og en forsigtig optimisme i behold.

Mere involverende styretøj
Mercedes har altid haft en overbærende, nonchalant holdning til god køredynamik. Når man spørger Mercedes-ingeniører til det, bliver man afvist med henvisning til, at Mercedes prioriterer køresikkerhed frem for køredynamik - sikkerhed frem for sjov. Det betyder høj komfort, usvigelig retningsstabilitet og umærkeligt automatgear.

Den holdning var udpræget i den gamle E-klasse, og selv om Mercedes tydeligvis har ændret holdning med den nye version af den mindre C-klasse, og den nye E-klasse vitterlig har fået et mere responderende styretøj, er der stadig lang vej op til køredynamikken i en blot 4-cylindret BMW 5-serie basismodel. Det ligner en umulig opgave for E63 AMG.

© bilmagasinet.dk

Al hjælpeelektronik kan slås fra
Kontakterne på midterkonsollen antyder dog, at der er noget nyt i gære. For første gang i en E-klasse kan både antispin og ESC-systemer helt slås fra (som BMW altid har kunnet). Mere end én Mercedes´ sikkerhedsingeniør, må have slået knuder på flere legemsdele for at acceptere noget så farligt og usikkert!

Jeg bliver helt høj og slår - mod sædvane - alt fra, allerede inden jeg kører første omgang. Det her må opleves 100 procent. Af samme grund kører jeg forsigtigt på første omgang, men bilen meddeler omgående, at den er klar til mere.

Med den nye E-klasse har Mercedes forbedret styretøjets respons generelt, uden at det har gjort E-klassen til en racerkørers drøm. Men AMG-versionen har yderligere fået forhjulsophænget modificeret med forøget sporvidde (56 mm!), ny krængningsstabilisator, en ekstra styrearm og nye styrekugler samt ny kalibrering af servostyringen. Allerede i de første sving afslører styretøjet nye og uventede sider af E 63AMG.

© bilmagasinet.dk

Indstyringen er fantastisk direkte
Jeg bliver næsten forskrækket over en overstyrende tendens, men finder hurtigt ud af, at præcisionen er i behold, og små styreudslag placerer den store bil præcist i kurven hver gang. Et overraskende og voldsomt stilskift begynder at udvikles, og det bliver mere og mere tydeligt, efterhånden som jeg sætter hastigheden op omgang efter omgang. Allerede på tredje omgang er jeg klar til at kaste bagvognen sidelæns i Sturup Raceways hårnål.

Og det går over al forventning, selv om både ESC, antispin og elektronisk spærredifferentiale er slået fra. Med AMG Performance Pack, som testbilen er udstyret med, følger desuden et 40 procents mekanisk spær, og med blot en lille kontrastyring og et bestemt tråd på speederen lægger den store bil sig sidelæns med naturstridig lethed. Små korrektioner på rattet holder den i en flot vinkel, og succesen er hjemme i første hug.

Hmmmm.

© bilmagasinet.dk

Drifting-legen i E63 AMG bliver vildere og vildere, men kommer aldrig ud af kontrol. Balancen er fantastisk, og kontrollen fremragende. Væk er oplevelsen af stor tung bil. Velkommen til en legesyg kammerat med hang til hård drifting. Det her kan ikke være en Mercedes?

Men det er det.

 

Fotos: Søren Juul

 

Måske er du interesseret i...