Mazda CX-5 Skyactiv 2,2 d Vision aut.

1. januar 2013 af Thomas W. Brixen

Godt nok er en racerbane ikke just hverdagskost for en offroader, men betegnelsen crossover er nok også mere dækkende, selv om Mazda CX-5 trækker på alle fire, når underlaget fedter til. Ved Årets Bil-arrangementet på Jyllandsringen fik vi lejlighed til at prøve en række forskellige biler i crossover/SUV-klassen, og her var det faktisk CX-5, der overraskede som et af de mere køreglade indslag. Styretøjet får en del servohjælp, hvilket fjerner noget af følelsen, men det er ret så direkte, og undervognen er ikke den gyngehest, man typisk forbinder med denne type bil men derimod fast og veloplagt, uden det går ud over komforten. Jeg ville dog foretrække nogle længere sædehynder, og at sædet kunne vinkles. Sædevarmen er effektiv som en Weber-grill, men varmeanlægget kræver lidt tid, før det kommer i gang. Pladsen er god i kabinen og i bagagerummet.

Testbilens dieselmotor falder godt til ro under kørsel. Når den er kold eller får pisk, protesterer den hæst men flytter sig ganske kvikt. Gearskift sørger automatgearkassen for, og det passer normalt godt til biltypen, men eftersom Mazda’s manuelle gearkasse er sådan en perle, er det næsten blasfami med en dvask automatgearkasse. Med tanke på CX-5’s dynamik vil jeg foretrække en benziner, medmindre du skal bruge den til at trække en stor campingvogn eller en fyldt hestetrailer.

Er du interesseret i en ny Mazda CX-3? Få 3 gode tilbud på den her

 

Mazda CX-5 Skyactiv 2,2 d Vision aut.

Pris: 429.946 kr.
Motor: R4, 2.184 cm3, 16V, biturbodiesel
Ydelse: 150 hk ved 4.500 o/min / 380 Nm ved 1.800 o/min|
Topfart: 198 km/t
0-100 km/t: 10,0 sek.
EU-miks: 18,9 km/l

Måske er du interesseret i...