Masser af attitude i OPC

325 hk og 0-100 km/t på 6,3 sek. er festligt, men det er lyden fra V6'eren, der gør Insignia OPC fuldendt

30. juni 2014 af Mikkel Thomsager

325 hk, en topfart på 250 km/t og en nul til 100 km/t-tid på 6,3 sekunder! Det lyder som opskriften på en sportslig BMW, der starter ved omkring én million kr. Men faktisk er bilen en Opel, og så er prisen “kun” 700.000 kr. Og den har endda firehjulstræk.

Nu er det næppe på prisen, at Opel skal sælge Insignia OPC, og det behøver de heller ikke. OPC-varianten af Insignia er nemlig ved at blive en ener. Der findes ganske enkelt ikke ret meget andet i den her klasse.

Tidligere kunne VW gøre Opel rangen stridig med en Passat R36, men den markedsføres ikke i Danmark længere, og en ny Passat venter da også lige om hjørnet. Alternativerne hedder BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse i de 6-cylindrede varianter. Nogle af dem kan faktisk følge med, også når det kommer til prisen, men attituden har de ikke, og det er der heller ingen andre i klassen, som har.

Også OPC-varianten af den netop faceliftede Insignia følger den kompromisløse OPC-stil, hvor “Sport” faktisk betyder sport, og ikke blot er et ekstra kryds på en alenlang udstyrliste.

Undervognen er superfast som udgangspunkt, men OPC-knappen kan yderlige stramme den op. 20” hjul (som på testbilen) er ekstraudstyr, men også 19” bider virkelig i asfalten, selv når det bare går lige ud. Permanent firehjulstræk sikrer stabilitet, men derudover søger de ekstreme lavprofildæk for, at du mærker det i ryggen, når du kører over en ud­splattet flue på vejen. Faktisk er det kun automatgearet, som savner en smule sportslig attitude.

Den rå opførsel bidrager til at gøre Insignia OPC til en ener uden egent­lige konkurrenter. Og det er let at blive direkte afhængig af den. Men det kan også blive en anelse anstrengende, hvis du bare gerne vil slappe af sammen med de 325 turbo-heste fra V6-motoren. Der er dog intet i vejen med retningstabliteten. Også OPC klarer stressfri højfartscruising, og hvis du savner luksus, kan du blot krydse af i felterne for ekstraudstyr.

Standardudstyret er omfattende, men det store navigationssystem er ekstraudstyr (15.000 kr.). Det samme er klimaanlæg med luftfugtigheds- og kvalitetssensor (11.500 kr.), samt førerassistentpakke med blandt andet skiltelæser og aktiv fartpilot (14.000 kr.). Er luksus din førsteprioritet, kommer du dog rigtig langt med den noget billigere Insignia 2,0T 4x4 Aut. Cosmo, som med en 4-cylindret motor og blødere undervogn giver dig bedre affjedringskomfort og bedre brændstoføkonomi for 150.000 kr. mindre (547.400 kr.).

Måske er du interesseret i...