Kun de mest tumpede miljøaktivister vil kunne finde på at gøre noget ondt ved en Discovery. Sker det, kommer Bil Magasinet efter jer. Og vi har en gun!

© bilmagasinet.dk

Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 aut.

Fejrer Discoverys 20-års jubilæum med ny model og stærk dieselmotor. Giv plads!

25. februar 2010 af Steen Bachmann

 

Discovery er en knap to meter bred og to meter høj firehjulstrækker, og når de flotte Range Rover-inspirerede xenonlygter med LED-lys, der selv blænder op og ned for det lange lys om aftenen, dukker op i bakspejlet, holder de fleste bilister til højre og giver plads. Også selv om du kører ganske fredsommeligt.

Det er en pragtfuld fornemmelse, men lov mig, at du finder en anden anekdote at fortælle til SF’s landsmøde, ikke? Autoritet er ikke på dagsordenen for biler lige nu, og under Klimatopmødet i København var der ikke en eneste Discovery blandt de 1.200 limousiner, selv om den er et af de mest behagelige steder, man kan opholde sig en formiddag i bidende frost. Her skaber topmodellens standardmonterede Cold Climate-pakke med varme i forruder, sprinklerdyser og sæder for og bag en herlig, lokal opvarmning.

Se brugttest af Land Rover Discovery 4

Læg mærke til det ganske nydelige og næsten Volvo XC90-agtige rene design i kabinen. En markant og synlig forbedring

© bilmagasinet.dk

Bilen vejer lige så meget som tre Fiat Pandaer tilsammen, hvilket medfører et vist CO2-udslip. Men det er en bedrift at bygge en kraftigere motor med større slagvolumen, der alligevel har 9 pct. lavere forbrug (10,7 km/l) og 10 pct. lavere CO2-udslip (244 g/km) end forgængeren.

Stærk og støjsvag V6-diesel
Den 3-liters diesel er konstrueret af Ford, der ejede Land Rover indtil 2009, og optræder også i blandt andet Jaguar XF og Peugeot 407 Coupé. Den har to turboladere, en lille og en stor, og i forhold til den 2,7-liters forgænger er den interne aerodynamik i turboladeren optimeret. Det giver bedre effektivitet ved lave omdrejninger, mens det er muligt at hæve turbinehjulenes maksimale hastighed fra 230.000 til 250.000 o/min. Momentet er på ­kolossale 600 Nm ved 2.000 ­o/min, og mere har du ikke brug for uanset underlag og hastighed.

Motoren er hurtig på speederen, og Discovery 4 har et kvikt antrit på de første meter, hvad en 0-100-tid på under 10 sekunder vidner om. På 0-100-sprinten synes den høje vægt først at kunne mærkes over de 80 km/t, hvor den enorme vindmodstand også får betydning. I praksis er her betydelige fartressourcer og en forbløffende retningsstabil optræden op til 150 km/t.

Komforten i testbilen med vinterdæk er som i en Range Rover takket være formidable læder­sæder og luftaffjedring, og kun lidt øget vind- og motorstøj i kabinen afslører, at det ikke er en Range Rover. Komforten på langturen kan måle sig med den udgåede Jaguar XJ, hvis du ser bort fra den øgede krængning i sving og den lavere topfart, og Discovery 4 er overordnet set et reelt alternativ til en luksusbil (omkostningerne til service og reparationer er også i luksusbilklassen med et reservedelsprisindeks på 224, men det kan ikke komme bag nogen). Land Rover yder tre års garanti eller 100.000 km, hvilken der måtte komme først.

 

De nye kranse med LED-lys giver i kombination med diskrete gæller bag forhjulene et lettere og mere Range Rover-agtigt udseende

© bilmagasinet.dk

Avanceret undervogn
Det suverænt effektive Terrain Response System med forprogram-merede er udvidet med et program til kørsel på sand og i klipper. Yderligere ændringer gælder nedkørselsassistenten, der er revideret til at yde mere stabilitet på de mest stejle skråninger. Elektroniske hjælpesystemer til at bremse, begrænse krængning, forhindre bilen i at vælte eller tippe, og forhindre påhængskøretøjer i at slingre, er fortsat standard. Bilen må trække op til 3.500 kg på den aftagelige trækkrog, der iøvrigt er ekstraudstyr til 13.780 kr.

En nyhed er et 360 graders kamerasystem, der med to kameraer på forreste kofanger, to i sidespejlene og ét bagpå giver et præcist overblik over bilens og hjulenes position i terrænkørsel. Systemet er ekstraudstyr til 26.250 kr.

Vælg læder eller 7 sæder
Testbilen er topmodellen HSE, der har 19” alu, luftaffjedring, p-sensorer, bakkamera, fem lædersæder (man kan også vælge 7 sæder med almindeligt betræk), Premium Navigation med mærkbart hurtigere responstider end det gennemsnitlige navi-anlæg, og Cold Climate Pack med sædevarme for og bag, og varme i forrude og sprinklerdyser. Automatgear og Terrain Response System er standard i alle varianter og Discovery 4 fås også på gule plader fra 445.000 kr. inkl. moms.

Og tosser i Københavns indre by, der kan finde på at skære dæk op på firehjulstrækkere, fordi de ikke ved bedre? Dem har vi ordensmagten til at tage os af. Den har stadig en vis autoritet - ligesom gode gamle Discovery. Tillykke med fødselsdagen.

 

Måske er du interesseret i...