© bilmagasinet.dk

Lada Niva: En rædsom og herlig bil

Back in the USSR: Et nastrovia herfra til tundraens tapre søn, der fylder 40 år

1. oktober 2017 af John Sørensen

Lada Niva kom på markedet i 1977 og har været i produktion lige siden. Hvis du vil importere en, skal du vide, at registreringsafgiften lige er steget med 40 pct. på grund af de nye bilafgifter (fra 12.000 til 17.000 kr.). 

I Bil Magasinet november 2006 testede John Sørensen den stive firehjulstrækker. Johns artikel fortjener et gensyn:


Sig Lada til din ­russiske postordre-kæreste, og hun vil elske dig for det. For selve navnet på dette ofte så udskældte og lejlighedsvis udbombede automobil betyder faktisk ”lille skat”.

Men det er nu ikke kærligheds­erklæringer, der falder mig først ind ­efter kun ganske få kilometer på ­motorvejen med firehjulstrækkeren Niva. Sjældent, om ikke aldrig før i mine 15 år som biljournalist, har jeg kørt i ­noget så sindsoprivende.

Den næsten nye testbil må virkelig kæmpe for at holde tempoet på motorvejen - alt over 100 km/t. er en ­rejse ud i det ukendte, og gi’r jeg den klampen ved 90 km/t., rykker det mindre, end hvis min kone spiller op midt i Huset på Christianshavn.

Bilen duver og sejler afsted på sine grove terrændæk, der synger en ­vemodig sang om den uendelige ­sibiriske tundra.

Ved Lenin’s skæg - afsted: Der er kogte roer og slud til dessert

 

 

© bilmagasinet.dk

Vibrationer, teknisk støj og knagen blander sig i koret, mens Sjælland nærmer sig. Født som bilen er ved ­Volgas bredder hos VAZ Togliattigrad, må det være noget af et syn, dette kapitalistiske monument af en motorvejsbro over Storebælt.

Alt imens 30 års biludvikling farer forbi mig i venstresporet, stiller jeg mig efterhånden til tåls og tænker mig om. Nivaen er jo totalt ude af sit miljø - dén bil er bygget til helt andre udfordringer i et fattigt land, hvor abs-bremser og airbags betyder væsentligt mindre, end dét at kunne komme frem under alle forhold.

Så inden jeg helt afskriver Niva som en kuriøst kulturhistorisk køretøj undfanget i 1976 af dét system, der fik Sovjetunionen til at kollapse, skal bilen da ha’ en chance. For ca. 130.000 kr. får du en ny tredørs firehjulstrækker på hvide plader - alene det kunne jo få nogen til at spidse ører. Bare du ikke stiller nogen som helst krav til finish, sikkerhed eller komfort - det er forkælet, vesterlandsk dekadence. Husk, at ingen anden bil er blevet bygget så længe med så få ændringer.

Der lugter helt autentisk af russisk fabrikation og billig plastik i kabinen - herligt! © bilmagasinet.dk

Nu passer pengene
Efter et par timers kæmpen med det helt urimeligt diffuse snekke/rulle styretøj er det slægtsgårdens uendelige stubmarker, det gælder. Og herude, hvor jorden ikke er betrådt af en østbil, siden vi kørte mark­ræs i en Skoda, viser Ladaen helt anderledes takter. Nu passer pengene pludselig.

Rubel-raceren får ellers nogle tæsk, men den er umulig at rive ud af sporet. Dækkene bider ekstremt godt i underlaget, og det er umuligt at sætte bilen bare en lille smule fast. Nu har den 80 hestes Fiat 124-motor med Lada-topstykke pludselig kræfter nok til ­bilens 1,2 tons. Permanent 4WD, 10 fremadgående gear inkl. reduktionsgearet, plus 50/50 center-spær. Kort ­akselafstand på 220 cm, 21 centimeters frihøjde og minimale udhæng. Det er off-road kræs på gammeldags manér - og den klarer det godt, denne terræn-bilernes Trabant, der åbenbart er bygget til at komme frem uden vej.

Tro det eller ej - der findes faktisk mennesker, der køber en ­fire­-­hjulstrækker, fordi de har brug for et reelt arbejdsredskab og ikke bare skal blære sig. Hvad sidstnævnte prestigepjat angår, er Lada Niva helt frikendt. Og så alligevel - der var faktisk mange, der viste den lille ­ruski-bil ret meget interesse i testdagene. Ikke på den negative måde, vel at mærke. Vi snakker kult-status, for stil og charme har den dæleme.

Frigang på 21 cm og korte udhæng er god gammel 4WD-latin © bilmagasinet.dk

En rædsom og herlig bil
Det var lige før min mekaniker fik ­tårer i øjnene ved synet af den gamle Fiat-­motorblok. Har du selv ambitioner som hjemme-skruer, så er dette ­afgjort bilen.

Kan noget være både rædsomt og herligt på samme tid? Ja - en Niva kan. Som en anden slave-vodka smager den frygteligt, men i de rette ­doser og det rigtige miljø, findes der ikke ­noget bedre. Så sig nastrovia til din Lada Niva - dén er nemlig som en ægte russer også frygteligt tørstig.

Kilde: Bil Magasinet november 2006

Måske er du interesseret i...