Kia's komfortable hybrid: Vi kører den første tur i ny Toyota-konkurrent

Toyota har længe siddet tungt på markedet for hybridbiler med både Prius og hybridvarianter af modeller som Auris og Yaris – men her kommer den nye Niro

12. juli 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Vi er flygtet fra den triste danske sommer. Kia har nemlig placeret præsentationen af Niro i Barcelona, Spanien. Tak!

Hvad er nyt?

Niro er en ny bil, der er udviklet i tæt samarbejde med søstermærket Hyundai. Indtil videre fås Niro ”kun” som konventionel hybrid uden mulighed for at lade bilens batterier op via en stikkonkakt.

Benzinmotoren på 1,6 liter yder 105 hk, og får hjælp af 44 el-hk fra en elmotor.

Tilsammen spytter de 141 hk afsted i retning af forhjulene, men inden de lander i asfalten, ryger de igennem en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Designet er kompakt og ikke uden skelen til andre modeller fra Kia – der både lidt Venga og Sportage at spore i den nye crossover.

Hvem er konkurrenterne?

Kia Niro handler om at være nøjsom med dråberne af brændstof. Det opgivede forbrug er på 26,3 km/l, og da Niro's forbrændingsmotor drikker benzin, kan man glæde sig over en lav ejerafgift på 620 kr. årligt. 

Havde bilen, i et tænkt eksempel, kørt 26,3 km/l på en liter diesel, havde den kostet 2.100 kr. i årlig ejerafgift.

Som hybridbil har Niro også Toyota i kikkerten, og hos japanerne koster den nye Prius med den seneste hybridteknologi 419.990 kr., mens en Auris Hybrid stationcar med lidt ældre teknologi koster fra 264.990 kr. 

Kia'en har en startpris på 309.999 kr.

Hvordan kører den?

Tilforladeligt og komfortabelt. Niro er bestemt ingen sporty eller dynamisk oplevelse – men det er heller ikke dens fokus. 

Komforten er fin, og særligt dobbeltkoblingsgearkassen med seks trin bidrager til en køreoplevelse, der ikke skriger over-fornuftig hybridbil. 

Kia Niro kører måske en kende mere støjsvagt end man kunne forestille sig en tilsvarende bil med enten benzin- eller dieselmotor, men ellers kører den forventeligt.

Hvornår lanceres den?

Niro vil være at finde hos de danske forhandlere omkring efteråret, hvor priserne vil starte på 309.999 kr. for billigste udstyrsvariant. 

Niveauet af udstyr er dog generelt højt på alle modeller i Danmark, og bl.a. LED-lygter for og bag, klimaanlæg og 16” alufælge er standard.

VI SYNES...

Kia Niro virker solid og som et godt alternativ både til andre hybridbiler, men også hvis man vil køre langt på literen uden at lugte af diesel. Men med sin fornuftige og bæredygtige profil er den også en smule forsigtig.  

Måske er du interesseret i...