Læs også

Biltest af Kia Rio 1,4 EX

Kia Rio 1,4 EX

Biltest af Kia Rio 1,5 CombiCoupé NE
Biltest af Kia Rio 1,5 CombiCoupé NE © bilmagasinet.dk

Kia Rio 1,5 CombiCoupé NE

Skjult fortid

24. januar 2002 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen


Kia Rio ligner en pæn, moderne bil, men skinnet bedrager

Både i CombiCoupe og sedanversion er Kia Rio en pæn bil. Men de nydelige former dækker over en bil, der teknisk set er 10 år gammel, og i det lys er discount-tilbuddet faktisk ikke så imponerende.

Siden sydkoreanerne begyndte at sælge biler i Europa, har nøglen til deres succes været pris og design. Det er dyrt at udvikle ny og avanceret teknik, men det er ikke nær så dyrt at pakke gammel teknik pænt ind, og det har både Daewoo, Hyundai og Kia haft held med i en del år. Kia kom sidst med på design-vognen, men faktisk blev den vellykkede Rio præsenteret allerede i 1999, og den model, der nu introduceres i Danmark, er en faceliftet version. Også den kendetegnes ved rene, dynamiske linjer, kombineret med nydelige og indlysende detaljer, som giver en god helhed, og det gælder både CombiCoupe og Sedan. Indvendigt er løsningerne mindre interessante og mere ordinære, men førerpladsen fungerer godt.

Det er Kia Rios aktiver.

Til gengæld gemmer de nutidige former over en teknik, der hører fortiden til. Undervognen er usædvanlig blød, så Kio krænger voldsomt i skarpe sving, og fronten letter, når man accelererer hårdt fra start. Det skal man til gengæld passe på med, for forvognen lider under det, der på teknikersprog hedder
torquesteer:Ved kraftig acceleration i første gear trækker bilen til højre. I sving er understyringen konsekvent, også fordi Hankook-dækkenes vejgreb kunne være bedre, men slipper man speederen i sving, kommer bagvognen omgående.

Den 1,5 liters motor er 16-ventilet og yder respektable 98 hk, og selv om accelerationstiden fra 0-100 km/t er på 11,6 sek., føles Kia Rio kvik. Det kan dog skyldes, at karrosseriet bevæger sig meget som følge af den bløde affjedring, og motoren er højrøstet uden at være anmassende.

Med på aktiv-siden hører også et pænt udstyr, især hvis man som de fleste købere vælger den særlige Nellemann Edition. Så er aircondition, CD-radio og et ekstra sæt hjul med vinterdæk (!) standard. Til gengæld ender prisen så på 154.995 kroner for CombiCoupé-modellen eller 10.000 kroner mindre for sedanen.

I mit univers er den pris for tæt på en moderne, velkørende minibil som eksempelvis en Skoda Fabia eller for den sags skyld en brugt bil i samme størrelse som Rio. Men vil man absolut købe nyt, så får man da en pæn bil for pengene.

Kia Rio 1,5 CombiCoupé NE. Pris: 154.995 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 1.493 cm3, 16v. Ydelse: 98 hk v. 5.800 o/min. 138 Nm v. 4.500 o/min. 0-100 km/t: 11,6 sek. Topfart: 175 km/t. EU-mix: 13,7 km/l. Årlig ejerafgift: 3.020 kr.

Totaløkonomi: Selv om Kia Rio har designet med sig, kan den ikke helt måle sig med de bedste minibiler. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 51.000 kr. (33 pct.)

Reservedelsindeks: 143
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 984 kr.
30.000 km: 2.062 kr.
45.000 km: 1.031 kr.

Vi synes...Jeg ville foretrække en brugt bil.

Måske er du interesseret i...