Biltest af Kia Rio 1,3 LS
Biltest af Kia Rio 1,3 LS © bilmagasinet.dk

Kia Rio 1,3 LS

En rigtig hverdagsbil

20. marts 2003 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Er en bil blot et transportmiddel fra A til B, kan den faceliftede Kia Rio Combi Coupé godt gå an

Lad mig slå det fast med det samme. Jeg vil aldrig bruge mine sparepenge på en Kia Rio. Ikke fordi det er en dårlig bil – faktisk er den et fornuftigt transportmiddel – men den slår på nogle andre tangenter, end dem der får mig til at skrive under på en slutseddel.

Ærlig talt er Kia Rio en god bil, der ikke falder dig i ryggen. I forhold til forgængeren og alle andre Kia’er er køreegenskaberne blevet så meget bedre, at vi nu kan bruge ordet køredynamik i samme sætning. Den er ikke nogen sportsvogn, men selv en bil som Fiat Stilo kunne lære lidt af koreaneren, hvad angår føling i styretøjet.

Affjedringen er ikke superkomfort, men du sidder heller ikke i en bil med en rockerhård undervogn. Rio er sådan bare midt i mellem – havde den været en leverpostej, var der tale om Stryhns Grovhakkede. Og det er uanset, om du kører alene eller fylder hele bilen op med passagerer. Rio føles let kørt og sikker under alle forhold.

Men kører du ofte med fuldt læs, bør du i hvert fald overveje at investere i en anden bil eller 1,5-liters udgaven. For 1,3-liters motoren med 81 hk er ikke en hurtigløber. Med bilen fyldt kan du ikke engang køre fra en utunet knallert i en lyskrydsduel. Kører du alene, er det en anden sag. Bilen er stadig ikke nogen sprinter, men du kommer frem over stepperne.

Det bedste ved Kia Rio er naturligvis prisen på kun 122.996 kr. Det er for stationcarvarianten kaldet CombiCoupé, der er den eneste Rio-model i Danmark. Er du fristet, skal du vente, til de første 200 biler er solgt, for da får bilen blandt andet el-ruder for en merpris på små 4.000 kr.

Efterhånden som kilometerne løb på den lille tæller under speedometeret, begyndte Rioen at appellere mere til mig. Den har ingen seriøse fejl, den kører fint og kan købes for en lille lotto-gevinst. Alligevel er jeg stadig ikke blevet helt omvendt, men det kan være, at Rio er noget for dig.

Nu da du har læst hele artiklen, fortjener du et lille tip. Ring 7592 2544 og find din nærmeste Kia-forhandler. Bestil en prøvetur, så kan du selv mærke, hvordan tiderne også er skiftet for koreaner-bilerne. Måske skifter selv jeg holdning på et tidspunkt.

Kia Rio 1,3 LS

Tekniske data: R4, 1.343 cm3, 16V. Ydelse: 81 hk ved 5.500 o/min, 120 Nm ved 3.000 o/min. 0-100 km/t: 14,2 sek. Topfart: 165 km/t. Forbrug: EU-miks: 15,1 km/l. Ejerafgift: 2.520 kr.
Totaløkonomi:
Koreanske biler har det ikke let som brugtbiler, derfor spår vores brugtekspert en afskrivning på 40 pct. (ca. 49.000 kr.) efter tre år eller 50.000 kilometer.
Reservedelsindeks: 145
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 2.062,50 kr.
30.000 km: 3.173,75 kr.
45.000 km: 2.062,50 kr.
Pris: 122.996 kr.

Vi synes...Kia har udviklet sig meget, men er du køreentusiast, er Rio ikke noget for dig.

Måske er du interesseret i...