Biltest af Kia Ceed 1,6 CRDI Exclusive van

Kia Ceed 1,6 CRDI Exclusive van

Vejenes nye varevogn

18. september 2007 af Bilmagasinet

Af: Carsten Nymann & A. Hansen

Ceed på gule plader er det (mode)rigtige alternativ

Vi vil nødig blive for politisk korrekte her på Bil Magasinet. Vi synes jo stadig, det er fedt at pladre gennem en mose med 100 km/t i en Range Rover Sport – nye afgifter eller ej. Men enhver bil til ethvert formål. Kia har med Ceed Van været hurtigt ude med svensknøglen efter omlægningen i afgifterne. Derfor kan koreanerne nu levere en bil, der kan erstatte alle de Sportsvan, Altea, Mazda5, Zafira m.fl., som triller rundt derude med Securitas-vagter, assurandører og revisorer bag rattet og med masser af luft i bagagerummet.

Der er nemlig penge at hente ved at vælge Ceed som din nye firmabil: For eksempel koster en Opel Zafira Flexivan diesel med 100 hk 177.830 kr eksklusiv moms imod Cee’ds 149.999 kr eksklusiv moms. Altså en besparelse på små 28.000 kr. i indkøb. Derudover betaler en Zafira-ejer årligt 4.030 kr i vægtafgift, mens du med Ceed betaler godt det halve, nemlig 2.520 kr. Samtidig kører Ceed på grund af den lavere vægt i snit 5 kilometer længere på hver liter diesel end Zafira og de øvrige større MPV’er – det svarer til en besparelse på små 4.000 kr ved 30.000 km. Ceed har herudover syv års totalgaranti, hvilket er uhørt for en bil.

Gode nyheder for alle de, der kan nøjes med Ceed’ens 1.300 liters bagagerum. Koreaneren er også i Van-versionen en let elskelig bil med lækre materialer og suveræn trækkraft. Ombygningen til varevogn er udført nænsomt og smagfuldt og med hele to tykke måtter, hvoraf den ene er skruet i bagagerummets bundplade, er den mere støjsvag, end det havde været rimeligt at forlange.

For privatbilister, der ønsker et nyt legetøj, fremstår regnestykket med Ceed Van dog mere broget. På testbilen, som koster 234.999 kr. på hvide plader, er der naturligvis 60.000 kr. at spare ved at få den på gule plader. De penge er så ædt op af den såkaldte årlige misundelsesafgift på 5.040 kr. i løbet af 12 år, men allright det er også lang tid, og meget kan ske med prisudviklingen inden da.

Men tænk på, at prisen for Ceed på hvide plader med den udmærkede 1,4-liters benzinmotor begynder ved 179.999 kr. – altså kan du få bagsæder i bilen for ca. 5.000 kr., hvis du er villig til at slække på motor og udstyr. Dét ville jeg personlig være, for 1,4’eren er en rigtig slider, og ekstraudstyret får du alligevel ikke meget for igen, når du skal sælge bilen.

Omvendt kan du selvfølgelig få den billigste Ceed på gule plader for 109.999 kr. – hvilket betyder, at du pludselig i dette prisleje kan få en bedre og større bil end eksempelvis Ford Ka eller Kias egen Picanto. Konklusionen må derfor være, at uanset i hvilket segment, du leder efter bil, så byder Ceed på både god komfort og en god forretning.

KIA CEED 1,6 CRDI EXCLUSIVE VAN
Motor R4, 1.582 cm, 16V, turbodiesel
Ydelse 115 hk ved 4.000 o/min
255 Nm ved 1.900 o/min
0-100 km/t 11,5 sek.
Topfart 188 km/t
Forbrug EU-miks 21,3 km/l
Årlig ejerafgift (+ 5.040 kr. privat) 2.520 kr.
Vægt/last/påhæng 1.291/529/1.400 kg
Mål (L/B/H) 424/179/148 cm
Bagagerum 1.300 liter
Dæk 195/65R15H
Værditab 3år/60.000 km ca. 50.000 kr.(30 pct.)
Reservedelsindeks 114
Pris inkl. moms 175.343 kr.
Pris u/afgifter ca. 100.000 kr.

VI SYNES…Kia Ceed kører rigtig godt, også som van. Gulpladekonceptet er her dog mest interessant som alternativ til de store firmabiler.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen