Biltest af Jeep Compass 2,0 CDR Limited
Biltest af Jeep Compass 2,0 CDR Limited © bilmagasinet.dk

Jeep Compass 2,0 CDR Limited

Særling på ret kurs

18. september 2007 af Bilmagasinet

Af: Søren Juul

Med VW-diesel og manuelt gear gør Compass en god figur

Er du typen, der går op i materialekvalitet, rummelighed og ergonomi, så er Jeep Compass ikke noget for dig. Mængden af hård plast i kabinen er overvældende og når det kommer til samlekvalitet, burde amerikanerne sende en industrispion til Korea for at aflure et par tricks. Støbekanter og grater på plastikken er ikke, hvad jeg forventer i en bil på tæt ved en halv million kroner. Bagagerummet tager kun 334 liter og førerens siddeposition er anstrengende. Knæene rammer undersiden af instrumentpanelet og problemet kan ikke rigtigt justeres væk, for rattet kan kun flyttes op og ned. Skal der overhovedet uddeles nogle stjerner i dag?

Ja. Først og fremmest har Compass mere karisma med sin Willy’s Jeep front end mange andre i klassen, og folk kigger nysgerrigt efter bilen, når du holder for rødt i en nypoleret Compass med Limited-versionens skinnende 18” fælge. Ikke fordi den er pæn, men fordi den er mere rå at se på end de andre pseudo-offroadere.

Den kører faktisk også udmærket. Men tag den med dieselmotor, som kun koster 8.100 kroner mere end med 2,4 liters benzinmotor. Testbilens pumpe-/dysediesel-motor fra VW leverer dét ekstra punch, man savner i benzineren. Og modsat Dodge Caliber (med samme dieselmotor og forhjulstræk) leverer det permanente firehjulstræk kræfterne uden rusk i rattet og spinnende hjul. Motorlyden er grov som Preben Møller Hansens mundtøj, men den udglattes ved konstant hastighed. Den hører hjemme på asfalt, hvor den gør et udmærket job.

Læder på sæderne, god plads på bagsædet, et stort stereoanlæg og aircondition (dog kun manuelt!): Compass er bestemt til at leve med. Men du skal være Jeep-entusiast – for den er for dyr.

JEEP COMPASS 2,0 CRD LIMITED
Motor R4, 1.968 cm, 16V, turbodiesel
Ydelse 140 hk ved 4.000 o/min
310 Nm ved 2.500 o/min
0-100 km/t 11,0 sek.
Topfart 189 km/t
Forbrug EU-miks 15,4 km/l
Årlig ejerafgift 5.140 kr.
Vægt/last/påhæng 1.540/440/1.500 kg
Mål (L/B/H) 441/181/163 cm
Bagagerum 334-738 liter
Dæk 215/55R18H
Værditab 3 år/60.000 km ca. 200.000 kr.(41 pct.)
Reservedelsindeks 94
Pris 489.634 kr.
Pris u/afgifter ca. 170.000 kr.

VI SYNES… Én stjerne for motoren, én for langturskomfort og én for alternativt design. Den rette version, hvis du insisterer at køre Compass.

Måske er du interesseret i...