Jaguar F-Type med fire cylindre, hvordan fungerer det?

Da Jaguar lancerede deres F-Type, var det med bulder og brag fra både V6- og V8-motorene. Nu kommer den så med 4 cylindre. Jacob Dalby fra Bil Magasinet giver dig svaret på om det fungerer

12. august 2017

Hvad er det?

Det er den nye, billigste F-Type, der heldigvis ikke overtager men blot supplerer varianten med V6 og 340 hk.

Selvom motoren i den nye variant er halv størrelse og har halvt så mange cylindre som vi bedst kan lide vores F-Type, har Jaguar stadig trukket et par esser ud af ærmet. Takket være turbo har den nye 2-liters motor 300 hk, og det er nok til at sende F-Typen fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder – samme antal sekunder, som F-Type med V6 og 340 hk skal bruge.

Derudover vejer den nye 4-cylindrede variant 52 kg mindre. Det forbedrer både køreegenskaberne samtidig med, at den kører længere på literen og forurener mindre. Forbruget er oplyst af Jaguar til at være knap 14 km/l.

Det tegner alt sammen godt, men én ting kommer vi ikke udenom; Dét der nærmest definerer en Jaguar F-Type er lyden fra motor og udstødning, og netop her kan 4 cylindre ikke matche hverken 6 eller 8. Den 4-cylindrede motor lyder lidt som om, at der er prøvet for ivrigt, at få lyd ud af den. Den har stadig en dyb tomgang og smælder når du slipper speederen, men lydene virker desværre en smule kunstige, når vi ved, hvordan en Jaguar F-Type bør lyde.

Giver den mening?

Måske på andre markeder, hvor registreringsafgifter ikke hærger, men desværre ikke helt på det danske.

Prisen for den nye variant med 4 cylindre starter ved 1.109.901 kr. Problemet ligger i, at for 180.000 kr. ekstra får du 40 hk og, vigtigst af alt, 2 cylindre mere. Det er mange penge, men i den prisklasse kan forskellen ikke godtgøre tabet af den fantastiske lyd du går glip af, ved at vælge F-Type med kun 4 cylindre.

Hvornår lanceres den?

Den 4-cylindrede F-Type kan bestilles allerede nu. Importøren kan endnu ikke oplyse om og hvornår der vil stå en fysisk hos forhandleren.

Måske er du interesseret i...