Hyundai I10 diesel er dyr. Tag benzineren, hvis du absolut skal kede dig ihjel

Hyundai I10 CRDI Classic

Dieselboblen der brast

1. september 2008 af Claus Møller

Hyundai i10 CRDi er så skrabet og basal, at det gør ondt

Af John Sørensen

For det første skal du ikke vælge en Hyundai i10 med dieselmotor. Dertil er fordelene blevet for små - såvel økonomisk som i øvrigt. Kort sagt - køb den billigste benziner til 100.000 kr. eller lad modellen stå.
For det andet er det spørgsmålet, om du har fortjent så skrabet en bil i det hele taget: Med undren kunne jeg konstatere, at min ”Classic”-version hverken havde bagrude-visker, pausefunktion på viskerne eller centrallås - ikke engang af den manuelle type. Desuden er hele biloplevelsen i Hyundai i10 så pappet og spinkel, at jeg ikke kunne være mere ligeglad med, om den har fem døre og ESP. Så skrabet en biloplevelse behøver du ikke byde dig selv til 125.000 kr. Først for 10.000 kr. mere får du en ”Comfort” med bl.a. centrallås.
Du sidder højt og flot med godt udsyn for så lille en bil, bevares - men den bette Hyundai kører oven i købet ekstremt kedeligt. Jeg ville ti gange hellere sidde i en mere påklædt Fiat Panda eller i en mere køreglad Toyota Aygo & Co.
Den 3-cyl. 75-hestes diesel gør det i for så vidt godt nok. Det buldrer naturligvis en del, men på de lange stræk sætter den lille oliebrænder det lange ben foran. Den har bare fået et par alvorlige kæppe i hjulet som f.eks. en overpris i forhold til i10 med benzinmotor på 25.000 kr. Og en dieselpris, der i dag er højere end benzin.
Det gør, at Hyundai i10 med dieselmotor simpelthen ikke er værd at købe. Og selv om du af uransagelige grunde vælger at se bort fra det økonomiske aspekt, så er det godt nok en trist affære, du er på vej ud i.

Hyundai i10 1.1 CRDi Classic

Motor: R3, 1.120 ccm. 12V, turbo-diesel
Ydelse: 75 hk. ved 4.000 o/min.
             153 Nm. ved 1.900 o/min.
0-100 km/t: 15,8 sek.
Topfart: 163 km/t.
Forbrug EU-miks: 23,3 km/l. Årlig afgift: 1.960 kr.
Mål L/B/H: 357/160/155 cm.
Vægt/last/påhæng: 1.159/361/700 kg.
Bagagerum: 225 liter
Dæk: 175/60 R 14
Reservedelsprisindeks:   XXXX
Værditab/3 år:  45.000 kr. (36 pct.)

Pris: 124.995 kr.

Vi synes... 

Dieseludgaven er yt. Vil du ha’ sådan en pap-æske, så vælg benzin (20 km/l) og spar 25.000 kr.
 

 

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen