Håndværkerens våde drøm: Årets varebil 2017

Den nye Peugeot Expert er bygget til at blive brugt, men den er samtidig baseret på en personbil, så den kører faktisk overraskende godt.

4. juli 2017 af Anders Richter

Når du kører rundt i arbejdsbiler, er du typisk tvunget til at gå på kompromis med en lang række ting. Biler, som er udviklet som varevogne, har ikke komfort eller luksus prioriteret særligt højt, men det er begyndt at ændre sig.

Den nye Peugeot Expert er baseret på den franske EMP-platform, som også Peugeot 308 bygges på. Det giver et hint om, at der er mere personbil i Expert-varevognsmodellen end nogensinde før.

Se alle kandidaterne til Årets varebil 2017

Så snart du stiger ind i kabinen, mærker du da også den personbilsagtige stemning. Testbilen er en Premium-version, som har det meste i udstyr. Den trykfølsomme skærm i midten genkendes fra andre Peugeot-modeller. Plastikkvaliteten er stadig til den hårde side de fleste steder, men designet af kabinen spiller ellers meget godt.

Efter jeg begynder at rulle, spotter jeg den gennemsigtige plade ved forruden, som er bilens head-up display – i en varevogn!?! Det er altså nye tider. Displayet følger med i en pakke, hvor der også er aktiv fartpilot. Sidstnævnte er en fantastisk ting, hvis du skal køre mange kilometer på motorvejen i din varevogn. Eneste minus er, at den aktive fartpilot ikke er avanceret nok til at kunne aktivere bremserne, så enkelte gange slår den fra. Her mærker du, at systemet ikke er helt så godt som de seneste nye fra specielt de tyske konkurrenter.

Peugeot Expert premium L2

Pris: 241.159 kr.  
Motor: R4, 1.997 cm3, 16V, turbodiesel  
Ydelse: 150 hk ved 4.000 o/min, 370 Nm ved 2.000 o/min  
Topfart: 170 km/t
0-100 km/t: 11,0 sek.  
U-miks: 18,9 km/l

Varerummet er 251 cm i længden og 163 cm bredt, så der er rigeligt med plads til de store sager.

Listen over standardudstyr i Premium-versionen er lang. Bl.a. får du klimaanlæg, 7” trykfølsom skærm med Bluetooth, parkeringssensor for og bag samt bakkamera. Specielt de sidste to ting er nærmest uundværlige, da varevogne er svære at overskue bagtil.

På vejen kører Expert overraskende godt. Du skal gerne lige have nogle kg bagi, før bagenden falder helt til ro, men så opfører den sig også yderst komfortabelt. Den 150-hestes dieselmotor i testbilen giver også et rigtig fint kraftoverskud. Der findes også en kraftigere 180-hestes variant med automatgear, hvis du foretrækker det. Den koster 23.000 kr. ekstra.

Peugeot Expert fås i tre forskellige længder, som hedder L1 (4,6 meter), L2 (5,0 meter) og L3 (5,3 meter). Testbilen er en L2, og den har masser af plads i varerummet, som måler 2,5x1,6x1,4 meter. Det giver, 5,7 m3, du kan fylde ud med alverdens sager. Testbilen har en lasteevne på 1.040 kg, så du kan bare begynde at fylde ind. Hvis du er mere interesseret i, hvad du kan have på krogen, så må den trække 1.900 kg.

Peugeot Expert er imponerende, og af samme grund har den netop vundet prisen for Årets varebil i Danmark 2017 sammen med sine brødre, Citroën Jumpy og Toyota Proace, som deler bund og teknik.  

Selv om Peugeot Expert er en varevogn, så føles kabinen overraskende personbilsagtig i sit design.

Bil Magasinet synes

Plus
Kører overraskende godt, kabinen føles som en personbil, aktiv fartpilot

Minus
De elektroniske systemer føles som generation 1.0

Vi synes
Endelig en arbejdsbil, som har alle de ting, du forventer af en personbil.

Måske er du interesseret i...