Første test: Peugeot 308 GTi

Bil Magasinets Søren Juul har prøvet den nye Peugoet 308 GTi. Læs hans første indtryk af den lille racerbil her.

1. oktober 2015 af Søren Juul

Solen hænger højt over Portugals hovedstad, Porto. Ude på parkeringspladsen holder den nye Peugeot 308 GTi og venter på os. Bilen kommer med 250 eller 270 hk fra en firecylindret 1,6 liters benzinmotor med turbo, der er tæt beslægtet med motoren fra RCZ-R, men denne er dog en generation nyere og har start/stop teknologi og et andet indsprøjningssystem. I hurtigste konfiguration kommer den nye 308 GTI med mekanisk Torsen spærredifferentiale (dog kun i udgaven med 270 hk), en forstærket seks-trins manuel gearkasse og en opstrammet undervogn.

Hvis du trykker speederen i bund i udgaven med de 270 hk, kan du ramme 100 km/t efter seks sekunder. Samme sprint er overstået på 6,2 sekunder i udgaven med 250 hk, og begge biler har en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. Alt i alt virker dette som opskriften på en munter eftermiddag i Portugal – og helt sikkert mere underholdende, end hvis turen skulle tages i den gamle 308 GTI, der nærmest var en hån imod Peugeots stolte tradition for GTI'er. 205 GTI, 309 GTI16, 306 GTI mv.

Er du interesseret i en ny Peugeot 308? Få 3 gode tilbud på den her

Den nye 308 GTI er skruet sammen af Peugeot Sport-afdelingen, der udrettede mirakler, da de fik den gamle 308-platform til at køre som en forhjulstrukken sportsvogn i form af RCZ-R. Nu har de så rodet med den nye 308'er, som er et bedre fundament. Jeg er temmelig spændt, for vi kunne godt bruge en ægte GTI-udgave af 308, da den nye GT er lidt for blød til for alvor at kunne konkurrere med Focus ST, Seat Leon Cupra mv. 

308 GTi er ikke en hård hund som RCZ-R  - eller Focus ST for den sags skyld. Tvært imod er den rimelig komfortabel. Samtidig er det en sjovere og mere involverende bil end den gamle 308 GTi og den nye 308 GT takket være en fornemt afstemt undervogn. Og så er den temmelig hurtig. Torsen-differentialet tøjler kræfterne så effektivt, at du er fri for momentreaktioner i rattet. Samtidig er bremserne voldsomme, og Peugeot Sport har fået noget mere føling i det meget hurtige og letgående styretøj, som kræver tilvænning at bruge på små snirklede landeveje. Det eneste fesne ved bilen er faktisk den fjollede lanceringsfarve i to dele, som er ekstraudstyr. Det får den til at ligne en bil, der har fået lavet en skade, men kun har fået grunder.

Det er desværre ikke den mest øde testrute, vi prøvet bilen på, så vi må vente til en kort banetest for at hitte ud af, hvordan den opfører sig under pres. Den kan man læse meget mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...