Sammenlignet med f.eks. VW Tiguan har Kuga en mere moderne hightech-stil
Sammenlignet med f.eks. VW Tiguan har Kuga en mere moderne hightech-stil © bilmagasinet.dk

Ford Kuga 2.0 TDCI Trend 4WD

Kæk og knirkende

1. oktober 2008 af Claus Møller

Fords nye SUV kører godt, men lider under et par svipsere 

Er du interesseret i en ny Ford Kuga? Få 3 gode tilbud på den her

 

af Carsten Nymann 

Ford er et årti senere ude end de fleste andre med en SUV, og så der skal gode argumenter på bordet for at overbevise os og alle de, der skal købe den. Har Kuga dét?
Den ser i hvert fald godt ud. Indtil den nye Fiesta er klar senere på året, er Kuga den Fordmodel, der bedst opfylder Kinetic design-mantraet, der ligner bevægelse, selv om den står stille. Indendøre er indtrykket noget mere rodet. Testbilen kom med metalblå detaljer - en feature, man heldigvis kan fravælge. Materialerne i den brede midterkonsol virker bedre end i Mondeo, men når det er sagt, så er der nogle trælse knaster i finishen.
Plastinddækningen under gearstangen sidder f.eks. og bevæger sig, når jeg skifter gear, og de simple knapper til elrudehejset virker i alle døre undtagen førerens til at kunne falde af, hvad øjeblik det skal være. Kuga fås indtil videre kun med den 136 hk TDCI-motor, som med sit dieselmoment på 320 Nm burde passe godt til den tunge bil. Den arbejder befriende støjsvagt indtil motorvejshastighed, hvor alle lydene fra motor, vej og vind begynder at mase sig på. Men den virker overraskende tam - flere kræfter er absolut velkomne. Og flere kræfter ville hjælpe med til at understrege det faktum, at Kuga er ekstremt velkørende; komfortabel på langturen og meget agil i bytrafik. Ligesom i Mondeo savner jeg i begyndelsen et par pejlestænger ude på forhjørnerne, for bilen er trods sine to pukler i motorhjelmen svær at overskue.

Kuga har ikke den sporty lillebilsfornemmelse, der præger VW Tiguan, men bilens komfortniveau og det gode styretøj kravler ind under huden på én. Kuga fås både med og uden Haldex-firehjulstræk, der selv fordeler kræfterne fter behov, men i udgangspunktet mest bruger forhjulene. Om man vil bruge 66.000 kr på dét, må komme an på temperament.
Jeg foretrækker, at biler lever op til det udseendet lover, men omvendt er en Kuga, 4x4 eller ej, konstrueret til asfaltkørsel og ikke offroad-eventyr. Var dette en stortest, hvor Kuga var oppe mod RAV4, Tiguan, CR-V, X3 og Co. ville Kuga på nuværende tidspunkt ligge lunt i svinget. Men så begyndte jeg at koncentrere mig om alt det bagved førersædet. Bagsæderne er alt for flade, pladsen er i bedste fald på det jævne, og bænken kan ikke skydes frem og tilbage. Det skyldes ikke, at Ford har prioriteret et stort bagagerum, for inde bag den smarte todelte bagklap gemmer sig klassens mindste bagagerum på blot 360 liter (dog er der 50 liter mere under gulvet). At Kuga knalder sådan ud på funktionaliteten kan kun betegnes som en brøler, der i sidste ende ville få mig til at vælge Tiguan, hvis jeg skulle bruge en sjov city-SUV.

Ford Kuga 2,0 TDCI Trend 4WD

Motor R4, 1.997 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 136 hk ved 4.000 o/min
340 Nm ved 2.000 o/min
Topfart 180 km/t 0-100 km/t 10,7 sek.
EU-miks 15,6 km/l Årlige afgifter 4.140 kr.
Mål (L/B/H) 444/184/171 cm
Vægt/last/påhæng 1.613/517/2.100 kg
Bagagerum 360-1.355 liter
Dæk 235/55R17V
Reservedelsprisindeks 124
Værditab/3 år ca. 204.000 kr. (43 pct.)
Pris 476.500 kr.

Vi synes....

Kuga kører fremragende, men motoren
har for meget at slæbe på, finishen halter,
og pladsen er for trang

Måske er du interesseret i...