Første tur i Volvo S90: Sådan klarer den monstrøse svensker sig

Volvo S90 og herregårds-versionen V90 står klar hos forhandlerne sidst på sommeren med priser fra 545.000 kr. Vi har sendt Søren Juul til Malaga for at teste den store svensker

30. juni 2016 af Søren Juul

Hvor?

Volvo har helgarderet sig mod tvivlsomt skandinavisk sommervejr og lagt den første dynamiske test af Volvo S90 på Costa del Sol. Helt konkret er vi taget til Malaga, hvor solen skinner og der er mulighed for at teste bilen på øde betalingsmotorveje, såvel som gode bjergveje.

Hvad er nyt?

S90 afløser den aldrende direktionsvogn S80. Den er baseret på samme platform og benytter samme designsprog som den store SUV XC90 introducerede sidste år.

Det er slut med fem- og sekscylindrede motorer: S90 kommer med Volvo's Drive-E motorer, som altid har fire cylindre og en slagvolumen på to liter. De yder fra 150 til 320 hk og fordeles på tre dieselmotorer og to benzinmotorer. 

Mest interessant er en ny D5 dieselmotor med 235 hk med “PowerPulse”, som er en lille tank med trykluft, der spoler turboladeren op hurtigere end udstødningsgas kan gøre det. Formålet er at eliminere turbotøven ved igangsætning og ved lave hastigheder. 

Senere kommer en plug-in hybrid topmodel med en systemydelse på 407 hk fra en benzin og elmotor. Dertil en 50 km rækkevidde på ren strøm.

Volvo har en ambitiøs plan om at ingen skal miste livet bag rattet af en ny Volvo i 2020. Deres nye flagskibsmodel kommer med nyt sikkerhedsudstyr for at nå målet. Anden generation af “Pilot Assist” kan selv køre bilen med op til 130 km/t, uden at der behøver ligge en bil foran. Bilen kræver dog, at chaufføren holder fast i rattet og systemet orienterer sig efter vejstriber. 

Nødbremse-systemet “City Safety” kan nu detektere og bremse automatisk for store dyr, som en elg eller en hest. “Run-off Road mitigation” styrer automatisk kontra og bremser bilen, hvis du er på vej i grøften – uden at bilen behøver vejstriber for at opdage, at du er på afveje.

Hvordan kører den?

Der er godt med skub i den lækre D5-motor og kabinen er støjdæmpet, som du forventer af en bil i denne klasse. Til gengæld svæver bilen ikke afsted på samme elegante måde som f.eks. den nye E-klasse. 

Vi mistænker testbilens store 20” for at være skyld i, at små ujævnheder fra asfalten trænger op gennem chassiset. På bjergveje er S90 en langt mere dynamisk bil end den gamle S80: den krænger mindre, styrer glimrende og føles virkelig godt tilpas i hurtige, lange sving.

Det nye Pilot-Assist systemet kræver tilvænning. Bilen orienterer sig efter vejstriberne og placerer sig præcis i midten af vejen, men under testen virker bilen forvirret flere gange og glemmer at dreje rundt i kurver. Det resulterer i, at d slår systemet fra. Det virker udmærket på motorveje med tydeligt markerede vejstriber.

Kabinen er mere vellykket: Du sidder i særdeles magelige stole og er omgivet af et rummeligt, behageligt interiør med lækre materialer. Træpanelerne føles som og ligner noget som en dygtig møbelsnedker har haft fingrene i. Der er god plads på bagsædet, men selve siddehynden er placeret så lavt, at det går udover lårstøtten.

Når bilen holder stille, kan du glæde dig over designet: Den karismatiske kølergrill leder tankerne over på den klassiske Volvo P1800, mens forlygterne sætter en streg under Volvo's nordiske rødder: Kørelyset er udformet som Thors hammer. Cool.

Hvem er konkurrenterne?

Volvo S90 får hård konkurrence af verdens måske bedste sedan lige nu: den nye Mercedes-Benz E-klasse, den aldrende BMW 5-Serie og Jaguar XF.

Hvornår lanceres den?

Volvo S90 og herregårds-versionen V90 står klar hos forhandlerne i uge 39. D3 og topmodellen T8 lanceres fra 46. Priserne starter fra 545.000 kr. For en S90 D3 med 150 diesel-hk og manuelt gear og topper ved 925.000 kr. For en S90 T6 AWD Inscription til 925.000 kr. Den testede S90 D5 AWD Inscription koster 820.000 kr.

Vi synes…

Volvo rammer plet med den nye S90, der levere alt, du vil have fra en Volvo: Højt sikkerhedsniveau, flot skandinavisk design og overraskende dynamiske køreegenskaber. Herregårdsversionen V90 er endnu flottere.

Læs hele testen af det næste nummer af Bil Magasinet

Mere

Måske er du interesseret i...