Første tur i ny Nissan Micra: Fra aparte billigbil til veloplagt minibil

Den nye Nissan Micra skal med sit nye design og masser af udstyr nu blandt andet konkurrere med Fiesta, Clio og Fabia. Her kan du læse Søren Juuls førstehåndsindtryk.

30. januar 2017 af Søren Juul

Hvor?

Dubrovnik, Kroatien. Kørsel på småsnoede bjergveje og langs Adriaterhavet.

Hvad er nyt?

Femte generation Nissan Micra er baseret på den samme ”V-platform” som den buttede forgænger, men i praksis er det kun Micra-navnet, der går igen. Den gamle var en billigbil til det globale marked, hvor den nye er skræddersyet til og bygges i Europa. 

Den er længere, bredere, lavere, mere sporty at se på og har fået en flottere kabine. Dertil standardudstyr, som er usædvanligt i denne klasse:automatisk nødbremse med fodgængerdetektering, fjernlys-assistent og vognbaneassistent. Der bliver fem udstyrstrin, hvor bl.a du kan støde på Nissans 360 graders kamera og et godt BOSE-anlæg med højttalere i chaufførens nakkestøtte.

Hvordan kører den?

Motorprogrammet består til start af tre motorer: To benzin med 73 og 90 hk, samt en enkelt diesel med 90 hk. Alle er parret med en fem-trins manuel gearkasse. Den nye Micra har også fået et nyt styretøj, nye hjulophæng og en fastere undervogn. Hvor den gamle Micra tog dig fra A til B, så er den nye Micra en mere køreglad minibil. Den styrer let og præcist og er bedre støjdæmpet.

Vi prøver de to 90 hk motorer, som leverer hæderlig trækkraft. Den 1,5 liters dieselmotor er mest overbevisende pga. et et kraftigere drejningsmoment, men vi ser frem til at prøve Micra med den stærkere motor, som Nissan oplyser kommer næste år. Forhåbentlig bliver det en benzinmotor.

Hvem er konkurrenterne?

Den nye Micra går fra at være en billig, lille minibil til en mellemstor minibil, så nu skal den konkurrere med Ford Fiesta, Renault Clio, Mazda 2, Skoda Fabia mv. Der er ingen priser endnu, men et kvalificeret gæt er en startpris på 140.000 kr. for basisversionen med 73 hk.

Hvornår lanceres den?

Nissan melder priserne ud til april og til maj skulle Micra være at finde hos forhandlerne.

Vi synes…

Micra er gået fra at være en aparte udseende billigbil til fiks og veloplagt minibil med masser af udstyr. Det trækker op til en spændende stortest i minibilsklassen.

Læs hele testen af det næste nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...