Første tur: Juul jubler bag rattet i ny Mercedes E-klasse Coupé

Husker du den gamle E-klasse Coupé? Glem alt hvad du ved om den. Under lunere himmelstrøg har Søren Juul sat sig bag rattet på den nye generation, og det er en helt anden oplevelse.

12. marts 2017 af Søren Juul

Hvor?

Barcelona, Spanien. Termometeret sniger sig op på 19 grader, da vi rammer motorvejen og det lune forårsvejr fortsætter, da testbilens snude navigeres ind på nogle herlige bjergveje.

Hvad er nyt?

Husker du den gamle E-klasse Coupé? Glem alt hvad du ved om dén, for den var baseret på en gammel C-klasse og var designmæssigt stokkonservativ. Den nye E-klasse Coupé bygger på den nyeste E-klasse sedan og er iført et himmelråbende flot coupé-karroseri i stil med C-klasse Coupé og S-klasse Coupé.

Designerne har udnyttet en syv cm bredere sporvidde til at gøre modellen bredskuldret at se på. I forbifarten ligner selv den lille dieseludgave E220d den vilde C63 AMG Coupé. Trods det forførende ydre, har E-klasse Coupé reel plads til fire vokse personer. Bagsædet er endnu større end det, du finder i S-klasse Coupé.

Hvordan kører den?

E-klasse coupé bruger undervognen fra den velkørende E-klasse, men sænket 15 mm og med 66 mm kortere akselafstand til gavn for agiliteten. På ekstraudstyrslisten kan tilvælges adaptive støddæmpere og luftundervogn. Modellen introduceres med én dieselmotor på 194 hk, samt tre benzinmotorer med 184, 245 og 333 hk, alle parret med ni-trins automatgear. 

Vi har kørt dieseludgaven med standardundervogn og små fælge og har haft det virkelig sjovt bag rattet. På motorvej er den lydløs som en limousine og selvom den kan køre 25 km/l, har den kræfter nok til at runde 240 km/t ifølge dataarket. 

I sving nyder E-klasse godt af en lækkert styretøj og en undervogn, der danser smukt gennem kurverne uden at være hverken hård i filten eller slasket. Det lover godt udgaver med flere heste! AMG tygger pt. på at lave en vild E63 AMG-version, men det skulle være sikkert, at der kommer E-klasse Coupé med den 367 hk fra C43 AMG næste år. 

Pt. er topversionen E400 med 333 hk fra en V6-motor.

Hvem er konkurrenterne?

Mercedes E-klasse Coupé er lidt i sin egen klasse, for den er ene om at tilbyde fire brugbare siddepladser i en coupé i den her prisklasse, der starter ved 749.400 kr. for en E200 med 184 hk. Men ellers er de naturlige konkurrenter den mindre, billigere Audi A5 eller den større og meget dyrere BMW 6-Serie.

Hvornår lanceres den?

19. marts.

Vi synes…

Det her kan meget vel være den allerbedste fire-personers coupé i Mercedes-familien. Den ser forførende ud og kører lige sådan.

Læs hele testen i et kommende nummer af Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...