VW Up GTI Nice Bil Magasinet

Første test: VW Up GTI laver spas i mikrobilsklassen

Volkswagen har stuvet 115 hk under motorhjelmen, sænket undervognen og stylet VW Up som storebror Golf GTI. Vi undersøger om mikrobilen til 180.000 kr. er en ægte entusiastbil.

24. januar 2018 af Søren Juul

Hvor?

Et solbeskinnet Nice lægger forårslun asfalt til vores første test af Volkswagens nye junior-GTI. 

VW Up GTI Nice

Vi har lokket Up ud af byen og op i bjergene til første test af den skrappe GTI-variant.

Hvad er nyt?

Volkswagen gjort sig umage for at få Up til at ligne en rigtig GTI. Den er bl.a. stylet med nye kofangere med dramatiske luftindtag foran og et kækt diffuser-panel bagpå. I hvert hjørne sidder røde bremsekalibre bag 17" Brands Hatch alufælge. Dobbelte, sorte striber ned langs siden af bilen og en rød liste på tværs af snuden sender en hilsen til Golf GTI, der introducerede stilen første gang i 1976.

VW Up GTI kabine

Golf GTI-rattet, det ternede sædebetræk, en ny gearknop og farvetemaet "pixels red" på instrumentbordet adskiller GTI-Up'en fra de billigere varianter. 

Kabinen er ikke radikalt anderledes end i en almindelig Up. Sæderne med integreret nakkestøtte har fået ternet "clark" betræk og et rat i stil med hvad du kan opleve i en Golf GTI. Derudover får du en ny gearknop, sort loft og en ny, sporty udseende kulør på den blanke del af instrumentbordet.

Den vigtigste opdatering finder du i motorrummet. Her har VW lagt en 115 hk 1,0 TSI 3-cyl. motor med 115 hk og 200 Nm og en 6-trins manuel gearkasse. Den almindelige Up nøjes med fem gear. Samtidig er undervognen sænket 15 mm. 

VW Up GTI side

Undervognen er sænket 15 mm på VW Up GTI.

VW Up GTI motor

Up GTI er en grøn duks. Det er den første Volkswagen, som leveres med benzinpartikelfilter og så er forbruget opgivet til 20,8 km/l. Motoren findes også i bl.a. VW Polo. 

Hvem er konkurrenterne?

Lige pt. er Up GTI den eneste lømmel i mikrobilsklassen.

Hvordan kører den så?

Energisk, men ikke specielt hurtigt. Nul til 100 km/t tager 8,8 sek. og topfarten er opgivet til 196 km/t. Bag rattet er fornemmelsen af fart høj. Den lille turbomotor trækker godt i mellemområdet og lyder overraskende potent. Det skyldes at ingeniørerne har forstærket motorlyden syntetisk i kabinen, så den lyder af mere end 999 kubikcentimeter. Udvendigt udstøder Up GTI en harmløs motorlyd. I kombination med de begrænsede fartresurser kan du derfor køre som et svin uden hidse dine omgivelser op.
 

Rent køredynamisk føles Up GTI ikke markant anderledes end en almindelig Up TSI udstyret med store fælge. Testbilen krænger nemlig stadig en del trods sænkning af undervognen og ESC-systemet griber ind tidligt, som i en almindelig Up, så trods GTI-emblemet på bagsmækken er Up'en stadig en snusfornuftig bil. 

Hvornår lanceres den? 

Den nye VW Up GTI lanceres til marts. Prisen er 179.996 kr. for en 3-dørs og 189.990 kr. for en 5-dørs. 

Læs hele testen af VW Up GTI i et kommende nummer af Bil Magasinet. Du kan få 3 numre for 99 kr. lige hér

Måske er du interesseret i...