Første test: Overgjort Hyundai Kona

Hyundai Kona melder sig ind i Crossover-racet i jagten på nye kunder. Men er de kommet for sent ind i kampen - få vores dom her:

23. oktober 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Barcelona, Spanien

Hvad er det?

Kona er Hyundais svar på en konkurrent i det hastigt voksende mini SUV-marked. Bilen er helt ny og er en af de mest, hvis ikke dén mest, designmæssigt vovede bil fra Hyundai. Den kommer dog både lidt sent på markedet i forhold til mange af konkurrenterne samtidig med, at netop design er et af de største købsargumenter i klassen; Derfor har Hyundai brug for at skille sig ud. Desværre er designet, i vores optik, endt med at se en smule overgjort ud.

Til pressevisningen har vi mulighed for at prøve de to benzinvarianter; Både 1,0 T-GDI med 120 hk, forhjulstræk og manuelt gear samt 1,6-liters T-GDI med 177 hk, firehjulstræk og dobbeltkoblings automatgear. Senere bliver der også mulighed for to dieselvarianter med 115 eller 136 hk og ikke mindst en ren eldrevet variant med en rækkevidde på op mod 400 km.

Vores umiddelbare oplevelse af de to benzinvarianter er positive. Den lille benziner med 120 hk fungerer rigtigt godt til almindelig bykørsel og landevej hvor den ivrigt tager omdrejninger – på motorvejen med højere hastigheder savner vi lidt kræfter.

Læs blandt andet om sikkerhedsudstyr, kvaliteten i kabinen og muligheden for at personliggøre Kona i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Hvem er konkurrenterne?

Et af esserne hos Kona kan være muligheden for firehjulstræk. Selvom det med stor sandsynlighed sjældent vil blive aktuelt herhjemme er det et plus på listen sammenlignet med mange af konkurrenterne som f.eks. Kia Stonic og Renault Captur. Den nye Seat Arona slår på samme designmæssige værdier som Hyundai Kona og vil også blive en konkurrent.

Hvordan kører den?

Den øgede frihøjde og dermed højere tyngdepunkt kræver lidt stivere undervogn end konventionelle minibiler for at bilen ikke skal krænge for meget i sving. Det gør køreoplevelsen en lille smule stivbenet henover Barcelonas vejbump. Vores bud er, at undervognen dog kommer til at passe fint til de danske veje. Det skal også nævnes, at versionerne vi kører i Barcelona er monteret med 18” fælge, hvilket ikke ligefrem er med til at forbedre komforten.

Både den manuelle og den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse fungerer overraskende godt i den lille bil.

Hvornår lanceres den?

Hyundai forventer at holde danmarkspremiere på Kona i begyndelsen af det nye år. Priserne er endnu ikke regnet færdige.

Måske er du interesseret i...