© Harald Dawo

Første test og priser: Helt ny Opel Insignia

Opel er klar med 2. generation af Insignia. Et par gamle problemer er løst, og mere luksus er kommet til.

24. marts 2017 af Mikkel Thomsager

Hvor?

I Rüsselsheim uden for Frankfurt, hvor Insignia produceres, og Opel har produceres biler i 120 år.

Hvad er nyt?

Insignia er helt ny. Layoutet er uændret, men den grundlæggende teknik er revideret. Den nye model er kun seks cm længere end forgængeren, men der er ni cm længere mellem akslerne, hvilket gør kabinen mere rummelig, selv om bilen er fire cm laveren en forgængeren. 

Derudover har Opel været i gang med den store slankekutr. Alene karrosseriet er 59 kg lettere end i forgængeren, og i alt er den nye Insignia op til 200 kg lettere end forgængeren alt efter variant. 

Ny er også en 1,5 liters turbo-benzin-motor samt masser af teknik, herunder en del sikkerhedsteknik.

© Harald Dawo

Hvem er konkurrenterne?

De oplagte konkurrenter er VW Passat, Ford Mondeo og Mazda6 med flere, og med en startpris på 320.000 kr. ligger den nye Insignia godt til. 

Men Opel vil også gerne konkurrere med prestigemærkerne i samme klasse, det vil sige Mercedes C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie, ikke for at snobbe opad, men simpelt hen fordi de tre modeller er de bedste sælgende i klassen.

Opel mener således også, at de har skabt en bil, der kan konkurrere med prestigemærkerne, når det gælder stil, raffinement og udstyr 

© Harald Dawo

Hvordan kører den?

Et vigtigste mål med slankekuren, har været at give Insignia mere adrætte køreengenskaber. Det er lykkes - til en hvis grad, at dømme efter den første korte test i bilen.

Men den nye 1,5 liters turbo-benzin-motor på 165 hk (den fås også med 140 hk), er der kun tilstrækkelig. Jeg havde ikke følelsen af overskud. Det havde jeg derimod i den 170 hestes, to-liters turbo-diesel, som var den anden variant jeg prøvede. 

Jeg oplevede også stor forskel på versionen med og uden den reviderede Flexride-affjedring, som justerer på støddæmperne. Uden Flexride føles Insignia en anelse urolig. Med føles den så rolig som en nat på et kloster. Uanset er styring blevet mere præcis.. Lyd/støj-indtrykket i kabinen er gennemsnitligt.

© A. Hansen

Hvornår lanceres den?

Den lanceres i Danmark som 5-dørs kaldet Grand Sport med flere motoralternativer allerede til juni. Den 4-dørs sedan udgår. 

Stationcar-modellen kaldet Sports Tourer følger en eller to måneder efter.

© A. Hansen

Priser Opel Insignia Grand Sport

Benzin
  • 1,5 Turbo 140 hk Enjoy 320.000 kr.
  • 1,5 Turbo 165 hk Dynamic 345.000 kr.
  • 1,5 Turbo 165 hk 6-trins aut. Dynamic 370.000 kr.
  • 2,0 Turbo 260 hk 4x4 8-trins aut. Dynamic 475.000 kr.
  • 2,0 Turbo 260 hk 4x4 8-trins aut. Innovation 485.000 kr.
Diesel
  • 1,6 Diesel 110 hk Enjoy 370.000 kr.
  • 1,6 Diesel 136 hk Enjoy 390.000 kr.
  • 1,6 Diesel 136 hk 6-trins aut. Enjoy 415.000 kr.
  • 1,6 Diesel 136 hk Dynamic 410.000 kr.
  • 1,6 Diesel 136 hk 6-trins aut. Dynamic 435.000 kr.
  • 1,6 Diesel 136 hk Innovation 420.000 kr.
  • 1,6 Diesel 136 hk 6-trins aut. Innovation 445.000 kr.
  • 2,0 Diesel 170 hk. Innovation 440.000 kr.
Stationcar-versionen Sport Tourer introduceres i Danmark til juli. Merprisen ventes at blive ca. 20.000 kr.

Måske er du interesseret i...