VW's nye luksusbil Arteon i test på en tysk landevej

Den nye VW Arteon er ikke bare en pyntet Passat, men en større luksusbil. 

© Martin Meiners

Første test og priser: Den helt nye VW Arteon

VW har bygget en ny luksus-coupé med fem døre. Vi kører første tur i Arteon, som skal udfordre Audi og BMW.

17. juni 2017 af Søren Juul

Hvor?

Hannover, Tyskland. Kørsel på Autobahn og landevej. Tør asfalt.   

VW Arteon i Hannover lufthavn

VW Arteon parkeret på stribe i Hannover lufthavn. 

© Bil Magasinet

Hvad er nyt?

Arteon kan bedst beskrives som en afløser for den gamle VW CC, som oprindelig hed Passat CC. VW bliver dog en smule skuffede, hvis du nævner Passat i sammenhæng med deres nye topmodel. Den er nemlig ti cm længere og har fem cm længere akselafstand i forhold til en Passat sedan.
  
Arteon giver premiere til et helt nyt og prangende frontdesign med smalle LED-bånd, der løber over i en enorm kølergrill. Sammen med en coupé-agtig taglinje, muskelsvulmende bagskærme og rammeløse vinduer har tyskerne skabt en usædvanlig eksotisk udseende VW.  

De to biler deler dog en masse teknik, bl.a. den velkendte MQB-platform og motorer, som i første omgang strækker sig fra 150 til 280 hk. De er altid er parret med DSG-gear. Topmodellerne har desuden 4Motion firehjulstræk.    

VW Arteon 20" fælg med Pirelli-dæk P-Zero dæk.

Arteons undervogn er udviklet til at køre komfortabelt selv på 20" fælge. 

© Bil Magasinet

Hvordan kører den?

Vi har testet den kraftigste dieselvariant, der har 240 hk og 500 Nm drejningsmoment fra en 4-cylindret 2,0 TDI motor. Den sender Arteon til 100 km/t på 6,5 sek. og topfarten er 245 km/t. Køreoplevelsen er meget lig en VW Passat, omend du føler dig bag rattet af en større og mere eksklusiv bil, der stortrives godt på Autobahn. Retningsstabiliteten er fin og støjniveauet lavt. 

VW har videreudviklet det adaptive støddæmpersystem DCC til Arteon. Selv i komfort-indstillingen er Arteon fast i kødet, dog uden at være ukomfortabel. Det bliver den først, når du tester undervognens sportslige indstillinger. Som noget nyt kan støddæmperne justeres trinløst fra Comfort mod Sport med en ”slider” på den trykfølsomme glasskærm i midterkonsollen. Normalt gør man det i trin i en VW med DCC.  

På landeveje kører Arteon fint og præcist, men det er en udpræget langtursbil. I stedet for at jagte sving, bruger vi tiden på at udforske bilens nye assistent-systemer. Bl.a. den aktive fartpilot, der ved hjælp af navigations-data og et kamera i forruden selv kan justere bilens hastighed, så den passer til fartgrænser, sving og rundkørsler.

Det fungerer godt for det meste. Skulle du få et ildebefindende bag rattet, kan det nye ”Emergency Assist” system få Arteon til at orientere sig i trafikken og sikkert holde ind i rabatten af sig selv.  

Kabinen i den nye VW Arteon ligner den du finder i VW Passat.

Digitale instrumenter er standard på udstyrsniveau R-line.

© Bil Magasinet

Hvem er konkurrenterne?

VW nævner Audi A5 Sportback og BMW 4-Serie Gran Coupé som oplagte konkurrenter, men også Audi A7 på grund af Arteons gode pladsforhold.
Priserne starter ved 559.995 kr. for en 190 hk Arteon 2,0 TSI. For de samme penge får du til sammenligning kun 150 hk i en Audi A5 Sportback.

Hvornår lanceres den?
Juni. 

Vi synes…
Arteon har masser af plads, kører fint og sætter nye standarder for, hvor forførende en VW kan se ud. Resten må du læse i næste nummer af Bil Magasinet.

VW Arteon har en stor bagklap, der dækker over et kæmpe bagagerum på 563 liter.

Arteon ser elegant ud, selvom den har god plads til fem personer og et stort bagagerum på 563 liter. 

Hvad skal den koste?

Ved salgsstart i juni ser modelprogrammet således ud:

Benzin
Arteon 2,0 TSI 190 hk Elegance DSG 559.995 kr.
Arteon 2,0 TSI 4Motion 280 hk Elegance DSG 685.995 kr.

Tillæg for R-Line: 30.000 kr.

- Arteon 1,5 TSI Evo med 150 hk kommer senere.

Diesel
2,0 TDI 150 hk Elegance DSG 579.995 kr.
2,0 TDI 190 hk Elegance DSG 604.995 kr.
2,0 TDI 240 hk 4Motion Elegance DSG 695.995 kr.

Tillæg for R-Line: 30.000 kr.

Træk 100.000 kr. fra listepriserne nedenfor og du har beskatningsgrundlaget, hvis du skal lease.

Måske er du interesseret i...