VW Polo


© Søren Juul

Første test: Ny VW Polo vokser ud af miniklassen

Lavere, bredere, længere og smartere at se på. Her er vores første indtryk af den helt nye VW Polo, der har fået vokseværk og avanceret udstyr fra storebror VW Golf.

8. september 2017 af Søren Juul

Hvor?
Hamburg, Tyskland. Testruten byder på hektisk storbytrafik, landevej og lidt Autobahn med fri hastighed. Vejret? Mest regn og 18 grader. 

6. generation VW Polo

Den nye Polo er vokset hele syv cm i bredden.

© Søren Juul

Hvad er nyt?
Med springet fra femte til sjette generation VW Polo skubber tyskerne deres populære minibil en halv klasse op. Modellen er blevet bredere, lavere og længere, mens den er vokset markant mellem for- og bagaksel til gavn for pladsen i kabinen.

Særligt på bagsædet, der kan rumme to voksne mennesker uden at de sidder lårene af hinanden. Bagagerummet er udvidet fra 280 til 351 liter, hvilket en bil kan møde op med i Golf-klassen uden at blive grin. 

Rent teknisk har Polo gennemgået samme transformation som søsterbilen Seat Ibiza, der blev fornyet tidligere på året. Begge biler bygger på den samme ”MQB A0” platform, som er en krympet version af platformen fra bl.a. VW Golf.

Det giver Polo adgang til en masse elektronisk isenkram, der før har været var forbeholdt VW’s dyrere biler. Front Assist med nødbremse og fodgængerdetektering op til 65 km/t, multikollisionbremse og en fin 8” farveskærm i midterkonsollen er standard på alle udstyrstrin. LED-forlygter, aktiv fartpilot, udkørselsassistent, et system, der overvåger blinde vinkler såvel som digital instrumentering er andre nyheder, der kan fås til Polo.

Bagagerum VW Polo.

Nu er der 351 liter bagagerum i en Polo - mere end der var i VW Golf IV fra slutningen af 1990erne.

© Søren Juul

Hvordan kører den?
Førstehåndsindtrykket er en behagelig, støjsvag og fuldvoksen bil, der trives både på Autobahn i højt tempo, såvel som på en landevej, der svinger. Den er ikke helt så munter at køre gennem en kurve som f.eks. den nye Ford Fiesta, men har andre kvaliteter, som du kan læse mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet.  

VW Polo

Den nye Polo kører sikkert og præcist, men der findes sjovere konkurrenter til den her disciplin. 

© Søren Juul

Hvad ligger under motorhjelmen? 
Ved introduktionen fås Polo med to 3-cylindret 1-liters benzinmotorer med 75 eller 95 hk. Den sidste er med turbolader og kan kombineres med en dobbeltkoblinggearkasse.

I slutningen af året udvides motorprogrammet med yderligere fem motorer: 1,0 TSI med 115 hk, den nye, 4-cylindret 1,5 TSI ACT med 150 hk og aktiv cylinderstyring samt en 200 hk GTI med 200 hk fra en 2,0 TSI motor. På dieselsiden kommer Polo med to versioner af en 4-cylindret 1,6 TDI dieselmotor med 80 eller 95 hk.  

Polo er blevet større og mere frisk indendørs, hvor instrumentbrættet er pyntet med blanke paneler - undtagen i basisvarianten. Og ja, du kan få andre farver end orange.  

© Søren Juul

Hvem er konkurrenterne?
Der er mange - bl.a. den nye Ford Fiesta, Nissan Micra, Suzuki Swift og Seat Ibiza.

Hvornår lanceres den?
6. generation VW Polo får dansk forhandlerpremiere i slutningen af oktober, men du kan bestille en bil allerede nu. Priserne er endnu ikke klar, da importøren afventer hvad politikerne hitter ud af med registreringsafgiften. Med den nuværende afgift på 150% forventer vi en startpris på omkring 160.000 kr. for en basisvariant med 75 hk uden aircondition. Det sidste kan tilkøbes i en "DK-pakke", der også indeholder sædevarme og læderrat. 

Vi synes…
6. generation Polo er en stor, sikker og velkørende minibil, der er blevet forbedret på samtlige parametre.

Læs vores fulde indtryk af bilen i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

OPDATERET fredag den 8. september kl. 17.30 med information om, at basisvarianten i Danmark får 75 i stedet for 65 hk. 

Akselafstanden er vokset 9 cm på den nye Polo. 

© Søren Juul

Måske er du interesseret i...