Første test: Ny Toyota med stød og spas

C-HR er en ny model fra Toyota, der bygger videre på noget, vi allerede kender. Men den kører også nye veje!

18. november 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Madrid, Spanien

Hvad er nyt?

C-HR er en moderne crossover med et design, der ikke er til at overse. Den bygger videre på meget af den samme filosofi, som er fundamentet for den seneste Prius. Hos Toyota-forhandlerne vil der være mulighed for at vælge mellem to motorer – en turbobenziner og en hybridvariant, der låner mekanik fra netop Prius. 

Vælger man C-HR uden hybridteknologi, ligger der en 1,2-liters rækkefiremotor med 116 hk under motorhjelmen. Hybridvarianten har en samlet systemydelse på 122 hk.

Hvem er konkurrenterne?

En direkte konkurrent til den nye Toyota er lidt tricky at spotte, da den har styrker og udfordringer, der ikke nødvendigvis matcher resten af klassen. Toyota selv nævner Qashqai som en konkurrent, men den sammenligning gør intet godt for hverken Qashqai eller C-HR. 

Hvor den store Nissan er rummelig og konventionel i sin tilgang til SUV-klassen, er C-HR mere kompakt, mere moderne og ikke mindst mere nutidig i sin udførelse. Derudover er Toyota'en meget mekanisk og teknisk avanceret og ikke mindst utroligt veludstyret i alle versioner – også når det kommer til moderne sikkerhedsudstyr. C-HR er derfor lidt sin egen.

Hvordan kører den?

Jeg synes, at den konventionelle turbomotor koblet til en 6-trins manuelgearkasse bidrager til at vise nogle af C-HR's klare styrker. Turbomotorens karakter gør det let og ikke mindst sjovt at kaste lidt rundt med C-HR – en disciplin den bestemt ikke er afvisende over for. Undervognen er meget velbalanceret, og køreegenskaberne er i sit udgangspunkt neutrale og forudsigelige. 

Heldigvis er komforten heller ikke sendt i skammekrogen. Selv med 18” alufælge er der ingen nævneværdige stød eller slag at mærke. Hybridvarianten gør mange af de samme ting rigtigt, men tager spidsen af den dynamiske og sportslige køreglæde.

Hvornår lanceres den?

Toyota C-HR lanceres mod årets slutning, og vil have priser fra 289.280 kr. for en variant uden hybridteknologi. Billigste hybrid vil koste fra 321.280 kr.

VI SYNES...

Toyota C-HR viser en ny og mere spændende side af Toyota – både med design og køreglæde. Om alle forstår dens appeal, vil tiden vise.  

Måske er du interesseret i...