Første test: Ny Seat Ibiza har fået vokseværk og udstyr fra Leon

Femte generation af Seat Ibiza er blevet skarpere at se på, mere rummelig og fås med avanceret udstyr fra storebror Leon. Vi kører første tur i bilen, der introducerer VAG-koncernens nye "MQB A0" platform.

3. maj 2017 af Søren Juul

Hvor?

Barcelona, Spanien. 20 grader. Kørsel i by og på lande- og motorveje.  

Hvad er nyt?

Stort set alt er nyt ved femte generation Seat Ibiza. Det bliver den første bil i VAG-koncernen, som bygges på den nye ”MQB A0” platform. Den bruges til næste kuld af VW Polo/Audi A1/Skoda Fabia.

Tilbage til Ibiza, som er blevet rappere at se på. Nu ligner den en krympet Leon frem for en smalskuldret minibil. Fysisk er den krympet 2 mm i længden, men er blevet hele ni cm bredere over skuldrene og har fået ni cm længere akselafstand. Det har givet vokseværk i kabinen og i bagagerummet.

Indvendigt var den gamle Ibiza en opvisning af mat og trist plastik, men det har Seat arbejdet på at komme til livs. Instrumentpanelet kan bestilles i en frisk to-farvet kombination og udstyres en ny 8” skærm i midterkonsollen med en tablet-agtig glasskærm.

Modellens største trumfkort er sortimentet af moderne sikkerheds- og komfortudstyr, som Ibiza har arvet fra bl.a. Leon. Det betyder at du bl.a. kan få adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med fodgænger detektering, træthedsassistent, trådløs mobiltelefonopladning, nøglefri adgang- og start. Glemte vi noget? I 2018 kan Ibiza bestilles med digital instrumentering, som vi har talt godt for i andre VAG-produkter.  

Hvad skal den koste?

Ibiza kommer til Danmark 10. juni med fire benzinmotorer 75, 95, 115 og 150 hk parret med manuelt gear. Engang til efteråret kommer en dieseludgave med 95 hk. DSG-gear fås til start som ekstraudstyr til 115 hk benzin og 95 hk diesel. Der er fire udstyrsniveau, men den foreløbige topmodel med 150 hk kommer kun med højeste udstyrsniveau FR.

Priserne starter ved 134.900 kr. for en Ibiza 1,0 75 hk Reference uden aircondition men med automatisk nødbremse, men Ibiza bliver først rigtig interessant med næste udstyrsniveau Style, der starter ved 149.900 kr. Vi har testet en 115 hk 1,0 TSI Style med DSG-gear , som vi endnu ikke har prisen på. Med manuelt gear koster den 171.900 kr.  

Hvordan kører den?

Bedre og mere voksent end den gamle. På motorvejen ligger Ibiza roligt ved raske hastigheder og fører sig selvsikkert frem på landevejen med sikre, gode køreegenskaber.
Styretøjet er nyt og giver tilfredstillende feedback, mens undervognen er sat så mageligt op, at Ibiza ikke ligefrem jubler ved synet af en bjergvej i denne version. Udstyrs-niveau FR giver Ibiza 15 mm sænket undervogn og strammere affjedring, hvilket virker som en attraktiv opgradering.

Den testede 115 hk motor er arbejdsom og passer virkelig godt til bilen. Til gengæld er støjisoleringen til motorrummet så tynd, at man tydeligt kan høre maskineriet knokle. DSG-gearkassen er programmeret til at skifte tidligt gear for at spare brændstof og den har ikke travlt, når den gør det.
Det hæmmer køreglæden, men under normal, afslappet kørsel fungerer drivlinjen dog fint, hvis man husker på, at det er her en bil til et stykke under 200.000 kr.  

Hvem er konkurrenterne

Ibiza skal bl.a. konkurrere mod asiaterne Kia Rio, Hyundai i20 og Nissan Micra, men også den storsælgende Peugeot 208 og Renault.

Hvornår lanceres den?

10. og 11. juni.

Vi synes…

Ibiza ser fantastisk godt ud, den indfører en masse spændende udstyr i klassen og så kører den glimrende.

Læs hele testen i et kommende nummer af Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...