Første test: Ny Honda Civic er flyvende fra start

Den nye Honda Civic er klar til at tage kampen op i en af de sværeste klasser – Golf-klassen. Den kommer godt bevæbnet med bl.a. nye motorer og fede køreegenskaber.

10. februar 2017 af Frederik T. Frey

Hvor?

Barcelona, Catalonien

Hvad er nyt?

Alt – altså pånær navnet, der har været det samme gennem de seneste ti generationer. 

Honda Civic er sammenlignet med den foregående model blevet lavere, bredere, lettere, og har også fået sænket sit tyngdepunkt. 

Nye motorer skal der også til. Med sig har Civic to benzinturbomotorer på hhv. én liter, tre cylindre og med 129 hk samt en 1,5-liters 4-cylindret maskine der yder 182 hk. 

Herfra er det bare at vælge, om du ønsker en 6-trins manuel gearkasse eller en trinløs CVT-gearkasse, der dog (heldigvis!) har software, der giver illusionen af trin i gearkassen. 

Motorrummet gemmer på stærke nyheder i Honda Civic.

Honda satser også stort på sikkerhed, og derfor er bl.a. nødbremse, adaptiv fartpilot og et system der kan holde bilen inden for vejens hvide linjer standard på alle Civic'er. Derudover er der en masse lækkert nyt i nørd-afdelingen...bl.a. et system, der via en forstøver sprøjter kølende olie på stemplernes underside. Eller hvad siger du til en ”sandwich” af kølekanaler, der nu omslutter udstødningsmanifolden som skal forhindre for høje temperaturer og motorbanken? 

Glem heller ikke den variable oliepumpe, der skal sikre, at der ikke pumpes for meget olie rundt ved de høje omdrejninger, da det skaber for meget friktion! Honda har mange ingeniører – og de har haft travlt med den nye Civic.

Hvem er konkurrenterne?

Civic skal gøre sine hoser grønne blandt fremragende biler som Ford Focus og den netop opdaterede Mazda 3. Dertil kommer også, at en ny Hyundai i30 lanceres om kort tid, mens VW Golf netop har modtaget et facelift, og Opel Astra og Peugeot 308 har godt fat i de danske bilkunder.

Hvordan kører den?

Den kører rigtigt godt – slet og ret. De nye motorer gør det utroligt godt i den nye Civic, hvor den største af dem også udmærker sig som den sjoveste. Det sjove bliver heldigvis matchet af resten af bilen, der for første gang i lang tid føles meget veloplagt til dynamik. Grebet ved både for- og bagaksel er højt, og styretøjet er hurtigt, præcist og ikke mindst gearet til hurtige retningsskift, hvor den nye japaner virkelig skinner igennem, og føles let og fed at presse. 

Komforten er heldigvis ikke glemt, og et nyt multilink baghjulsophæng plus muligheden for adaptive støddæmpere er med til at gøre Civic både civiliseret og skarp alt efter førerens humør og temperament. Den manuelle gearkasse er klart bedst til opgaven med at få Civic's sportslige kvaliteter frem i lyset, men CVT-gearkassen kan sagtens overvejes, i tilfælde hvor kørekomforten ønskes i højsædet – merprisen for gearkassen med de automatiske skift er flot lavt sat til 20.000 kr.

Hvornår lanceres den?

Honda Civic i den tiende generation lanceres i starten af april til priser fra 249.000 kr. for 1,0'eren og med en startpris på 299.000 kr. for den lidt større 1,5-liters 4-cylindrede motor. Senere på året kommer også en 1,6-liters dieselmotor. Den store sikkerhedspakke, kaldet Honda Sensing, med bl.a. adaptiv fartpilot, nødbremse og skiltegenkendelse er standard i Danmark.

VI SYNES...

Den nye Honda Civic kører ret så fedt, og den nye mekanik i form af motorer og gearkasser virker meget overbevisende og med et lækkert mekanisk bid. 

En stor sikkerhedspakke som standard er også et godt signal at sende, nu hvor Civic langt fra har klassens billigste startpriser samt et ydre design, som uden tvivl vil dele vandene.

Måske er du interesseret i...