Audi RS4

Første test: Ny Audi RS4 Avant går tilbage til rødderne

Som i gamle dage fås Audi's ultimative familiebil kun som stationcar – og med et monster af en V6'er under motorhjelmen. Her er Søren Juuls første testindtryk.

18. december 2017 af Søren Juul

Hvor?

Vi er hoppet på en flyver til Málaga, hvor der er solskin, 18 grader og dejligt tørre bjergveje. 

audi rs4 avant bjergvej forfra

Store luftindtag i forkofangeren og de muskelsvulmende skærme fortæller, at denne Audi er god for 280 km/t.  

© Audi

Hvad er nyt? 

De største nyheder finder du i motorrummet, hvor Audis hæderkronede, hurtigroterende V8-motor på 4,2 liter parret med en 7-trins dobbeltkoblinggearkasse er sendt på pension. I stedet drives RS4 nu fremad af en 2,9 liters V6 biturbo koblet til et 8-trins automatgear. Effekten er den samme - 450 hk - men du får kræfterne leveret meget tidligere og drejningsmomentet har fået et ordenligt nøk opad til 600 Nm, hvilket er en stigning på 170 Nm. Som bonus er forbruget sænket 17%. 

Samtidig har modellen tabt sig 80 kg. Via det effektive quattro firehjulstræk kan stationcaren sprinte til 100 km/t på 4,1 sek. og topper ved 250 km/t - medmindre du har sat flueben ved at få hævet topfarten til 280 km/t. 

audi rs4 interiør

Testbilen er forsynet med herlige skålsæder med diamantformede syninger, et fladbundet RS-rat og masser af kulfibre på instrumentpanelet. Endelig er de analoge instrumenter skiftet ud med nogle moderne digitale.

© Audi

Hvordan kører den? 

Anderledes end den gamle, men dermed ikke sagt, at den er kedelig. Den nye V6'er lader dig køre din RS4 mere afslappet, for du skal ikke jagte omdrejninger på samme måde for at få serveret en knusende acceleration.

Den adaptive undervogn gør RS4 yderst civiliseret og behagelig til en start, men på snoede bjergveje kan den lukke kæften effektivt på alle, der finder Audi'er lidt for velopdragne og kedelige.

Forhjulene har eminent godt bid i asfalten, styretøjet har masser af føling og samtidig bagvognen ret løs i det. Det giver en herlig følelse af at man balancerer RS4 gennem sving lige på grænsen af en delikat overstyringen.

Det er dog ikke en driftmaskine som en AMG-Mercedes, for quattro-firehjustrækket masserer nådesløst kræfterne i asfalten, når du giver fuld gas. Perfekt til en hurtig smuttur på en bjergvej eller en bane, uden at du behøver være racerkører for at udnytte bilens potentiale. 

audi rs4 avant bagfra bjergvej
© Audi

Hvem er konkurrenterne? 

Alfa Romeo Giulia Q, BMW M3 - men allermest Mercedes-AMG C63, der også fås som stationcar. 

Hvornår lanceres den? 

Audi RS4 Avant lander hos de danske Audi Sport forhandlere i starten af 2018.

Vi synes 

Den nye RS4 er god, meget god! Den uddybende forklaring må du vente med at få i et kommende nummer af Bil Magasinet, men vi kan sige så meget, at du ikke behøver begræde tabet af den gamle V8'er. 

audi rs2 rs4 familie

Audis tradition for vilde stationcars startede med den blå Audi RS2, som nu har fået selskab af fire generationer RS4.  

© Audi

Måske er du interesseret i...