Honda Jazz facelift, forfra

Første test: Mere spas i Honda Jazz

Vi kører første tur i den opdaterede Honda Jazz, der netop er præsenteret med nyt ansigt og i den kraftigste variant til dato

1. februar 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Rom, Italien

Hvad er nyt?

Et mindre ansigtsløft med blandt andet en ny grill og LED-lygter har opdateret fronten på Honda Jazz. Med faceliftet er udstyrsniveauet ’Dynamic’ introduceret sammen med den kraftigste motorvariant i Jazz til dato. 

Du kan kende Dynamic på røde detaljer ude og inde, sorte glanspolerede 16” fælge samt diffuseren på bagkofangeren. Selvom den nye 1,5-liters V-TEC motor yder 130 hk er det næppe nok til, at diffuseren nogensinde kommer i brug, men godt ser det ud.

Den nye motor er 4-cylindret uden turbo og yder sit max ved 6.600 omdrejninger. Den skal altså have nogle klø for at yde sit bedste, der til gengæld får Jazzen til 100 km/t på 8,7 sekunder. Den er utrolig omdrejningsvillig, men er også lavt gearet, så at vi med 100 km/t snurrer med 3.000 omdrejninger. Det giver desværre lidt en følelse af, at motoren aldrig rigtigt falder til ro ved motorvejskørsel. 

Tag den derimod ud på dine små lokale veje og oplev smilet blive større og større jo tættere nålen kommer på omdrejningsbegrænseren ved 7.000 omdrejninger i minuttet – her er der for alvor fest i motorrummet. Forbruget, ved helt almindelig kørsel, er opgivet til 16,9 km/l med manuelt gear.

Honda Jazz facelift interiør

Hvordan kører den?

Undervognen er ikke ændret, så Jazz styrer fornuftigt som den plejer. Den er sat op til den stramme side, så køreoplevelsen bliver en smule stiv på det lettere ujævne romerske vejnet. Testbilen er monteret med 16-tommer alufælge, der ser godt ud men ikke hjælper på komforten.

Hvornår lanceres den?

Den faceliftede Honda Jazz i Dynamic-trim lanceres i starten af april, og kan ses hos forhandlerne fra sidst i februar.

Priserne starter ved 192.500 kr. for den 1,5-liters V-TEC med manuelt gear. Det trinløse automatiske CVT-gear koster 15.000 ekstra.

Vi synes…

Den nye motor tilfører lige de ekstra kræfter, som vi har savnet i Honda Jazz. Den omdrejningsvillige 1,5-liters V-TEC supplerer de fine køreegenskaber godt – det samme gælder den manuelle gearkasse.

Honda Jazz facelift, bagfra

Måske er du interesseret i...