Den nye Ford Fiesta
Ford Fiesta

Første test: Men er Ford Fiesta ligeså sjov som den gamle?

Vi rejser til den spanske solkyst for at afprøve syvende generation af Ford Fiesta, og her finder vi ud af, om den stadig har morskaben i behold.

6. juli 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Valladolid, Spanien

Hvad er nyt?

Med Fiesta forstås sjove køreegenskaber. Sådan skriver vi gerne om den lille Ford på Bil Magasinet, men med den nye generation er fortolkningen mere kompleks.

Fiesta kommer nu i flere udstyrsversioner, der samtidig er mere forskellige fra hinanden end tidligere. Vælg enten mellem basisversionen Trend, Titanium, den luksuriøse Vignale eller den sportslige ST-line. Alle versioner kommer med en markant opgraderet kabine – både når det kommer til komfort, materialer og teknologi. Blandt andet med touchskærm i midten i enten 6,5” eller 8” alt efter hvilken version du vælger.

Eksklusivt til det danske marked kommer også en B&O Play-version med 10 højtalere, så du kan nyde den mere støjsvage kabine, med et dansk kvalitetsprodukt. Der er 200 eksemplarer på lager, så måske skal du ikke vente for længe, hvis du vil have dansk lyd i din Fiesta.

Undervognen er også ny, og dét ændrer på hele opfattelsen af Fiesta som vi kender den.


Ford Fiesta interiør

Hvordan kører den?

Langt de fleste købere vil holde af de nye køreegenskaber, der egentlig passer rigtig godt til de danske veje. Fiesta er blevet mere komfortabel på lange turer og nemmere kørt i dagligdagen. Desværre er gnisten, som vi så godt kan lide fra den gamle, samtidig forsvundet. 

Faktisk er det kun ST-line, der tilnærmelsesvis kan gøre smilet lige så stort som i den udgående generation. Hertil hjælper stivere dæmpere, tungere styretøj og en sænkning på 10 mm gevaldigt, uden at det nogensinde går hen og bliver ukomfortabelt.

Retfærdigvis skal det nævnes, at det blødere setup i Titanium og Vignale stadig har masser af greb, god balance og faktisk et mere præcist styretøj end forgængeren ved helt almindelig kørsel.

Ford Fiesta fra siden

Hvem er konkurrenterne?

Konkurrencen er stor blandt de mindre biler på det danske marked. Kør også en tur i Nissan Micra og Seat Ibiza inden du skriver checken.

Hvornår lanceres den?

September 2017

Den rigtige ST med 200 hk og en crossover-variant kaldet Active i 2018.

Vi synes…

Opgraderingen af Ford Fiesta ér en forbedring; bedre kabine, bedre komfort og markant bedre teknologi – men derfor kan vi alligevel godt lidt savne de dynamiske køreegenskaber fra den gamle.

Dynamisk Ford Fiesta

Måske er du interesseret i...