FØRSTE TEST: McLaren 720S Coupé

Vi kører den første superbil fra anden generation af McLarens Super Series: McLaren 720S afløser 650S og byder på et nyt, spektakulært design og en helt ny 4,0 liters V8 biturbomotor med 720 hk parret med et kulfiber-monocoque a la hyperbilen McLaren P1.

5. maj 2017 af Søren Juul

Hvor?

Vi starter V8-motoren i den nye McLaren 720S i udkanten af Rom og kører 32 km på bumpet og regnvåd asfalt mod Autodromo Vallelunga, hvor der venter 4,1 km racerbane fordelt på 15 sving.  

Hvad er nyt?

720S er den første, anden generation superbil fra McLarens ”Super Series”. Den afløser McLaren 650S. Den skal danne basis for 15 nye McLaren-modeller inden 2022, så den byder på radikale nyheder. Vi kan starte med det nye kulfiber-monocoque ”Monocage II”, som er inspireret af dét der sidder i hyperbilen McLaren P1. 

Taget er nu integreret i konstruktionen, hvor ”kulfiberskeletet” i 650S slutter ved skulderhøjde. Det har gjort det muligt at hængsle saksedørene i loftet, hvilket giver 720S mere karakter af eksotisk hyperbil end af superbil - og en nemmere indstigning.  

Bag din ryg finder du stadig en V8 biturbo, men slagvolumen er vokset fra 3,8 til 4,0 liter og motoren har bl.a. fået nye, lettere stempler og plejlstænger og en lettere krumtap for endnu hurtigere respons. Nye og hurtigere reagerende twinscroll turboladere eliminerer turbotøven.

Den gamle 3,8 liters motor fortsætter i ”Sport Series” familien, der føres an af McLaren 570S.

Den 7-trins dobbeltkoblinggearkasse fra 650S fået en opdatering, så den skifter endnu hurtigere gear end i den ekstreme McLaren 675 LT.   

En anden nyhed er den helt nye undervogn, der sparer 16 kg uaffjedret vægt, men McLaren gør mere ud af at fortælle om anden generation af deres ”Proactive Chassis Control”. Det er kort fortalt et system med hydraulikforbundne støddæmpere, som overflødiggør krængningsstabilisatorer. 

Systemet har fået 12 nye sensorer, men det ikke så meget hardwaren det handler om, men softwaren, som nogle kvikke hoveder på Cambridge universitetet har brugt fem år på at udvikle algoritmer til. Det gør bilen i stand til at modarbejde krængning og vægtforskydninger endnu bedre.

Det lyder frygtelig kedeligt, så lad os kort gå videre til designet, hvor man først og fremmest lægger mærke til de nye forlygter. På billeder ser det ud som om, at bilen har fået revet øjnene ud af øjenhulerne. I virkeligheden ser det spektakulært godt ud og ved nærmere eftersyn opdager man, at McLaren har skjult en køler bag LED-lampen i hver side. 

Siden af bilen er nu fri for store luftindtag til centermotoren. I stedet har designer Rob Melville elegant skjult dem oppe ved c-stolpen, men du kan holde øje med dem i sidespejlene.

Den aktive hækvinge på 650S er omtrent så bred som et tastatur, men den breder sig over hele bagenden på 720S, hvor den konstant justerer bilens aerodynamiske balance såvel fungerer som en stor luftbremse, når du bremser hårdt. Apropos bremser, så har McLaren installeret bedre kulfiberkeramiske bremser, som høvler 6 m af stoplængde fra 200-0 km/t sammenlignet med 650S. Tjek de andre forskelle her:

Hvad skal den koste?

Der findes ikke en dansk McLaren-forhandler, men hos McLaren i Stockholm starter prisen ved 1,95 mio. danske kr. inkl. 25% moms, men uden registreringsafgift. Til sammenligning koster en Ferrari 488 GTB ca. 1,7 mio. danske kr. inkl. 25% moms, men uden registreringsafgift.    

Hvordan kører den?

Den første del af testen byder på køkørsel på ramponeret, regnvåd asfalt ud ad Rom, men i stedet for at te sig som en sart hyperbil, føles 720S så afslappet og roligt, at man glemmer, at den kan ramme 100 km/t på svimlende 2,9 sek. Den er føles under normale omstændigheder mindre vild end føromtalte McLaren 675 LT, som vi testede en del sidste år på Bil Magasinet.
  
Testbilen er udstyret med en sportsudstødning fra ekstraudstyrslisten, men V8’eren siger skuffende lidt. I stedet for et brøl fylder en udtalt turbosusen kabinen når der gives gas. Ved ankomst til Autodromo Vallelunga er det heldigvis holdt op med at regne og på en tør racerbane viser 720S sig skræmmende god.  

V8’eren måtte gerne sige mere, men dens eksplosive speederrespons og knusende acceleration er svær at brokke sig over. Styretøjet er exceptionelt meddelsomt, bremserne bider som på en GT3-racer (eller som på en P1, ifølge McLaren) og chassis og elektronik arbejder på magisk vis i baggrunden uden at virke hæmmende. 720S mister ikke fatningen, hvis du panikslipper eller nagler speederen til gulvet på et uheldigt tidspunkt eller bremser hårdt ind i sving på ujævn asfalt. Det gør det nemt at udnytte de 720 hk. 

Jeg har kørt en del hurtige biler, men 720S er skræmmende hurtig når du åbner op for hanerne. Samtidig indgyder den tillid, så man får lyst til at lære dens grænser at kende. Og så har McLaren i øvrigt indbygget en ny, justerbar drift-assistent, der lader dig udforske bilens kør-sidelæns-potentiale uden at du behøver slå ESC-systemet helt fra.  

Hvem er konkurrenterne?
Ferrari 488 GTB og den nye Lamborghini Hurácan Performante.

Hvornår lanceres den?

McLaren i Stockholm tager imod din bestilling nu.

Vi synes…

720S er mere alsidig og praktisk end 650S, men rykker samtidig tættere på klassen med ekstreme hyperbiler. Pånær den susende turbomotorlyd, er den tæt på at være perfekt.  

Læs hele testen af McLaren 720S i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...