Første test: Lille justering til hidsig fransk GTI

Ascari lagde asfalt til, da Frederik T. Frey kværnede de første kilometer i den faceliftede Peugeot 308 GTI. Læs hvordan det gik

12. juli 2017 af Frederik T. Frey

Hvor?

Ascari-racerbanen, der ligger i Andalusien ikke så langt fra den spanske by Malaga.

Hvad er nyt?

Faktisk ikke så pokkers meget – og intet ved den mekaniske pakke under karrossen er ændret. Det betyder fortsat 270 hk fra en 1,6-liters 4-cylindret turbomotor, der sender kræfterne gennem en 6-trins manuel gearkasse til forhjulene. På forakslen sidder et mekanisk Torsen-spærredifferentiale. 


Franskmandens ansigt har dog fået et løft, hvor bl.a. motorhjelmen er ændret en smule – et kendetegn for GTI'en er også et sort kølergitter. Ellers følges GTI'en med de resterende 308-varianter og har også modtaget optimeringer på kabinens touchskærm samt muligheden for flere sikkerhedssystemer.

Blå Peugeot 308 GTI kølergitter front

Sort kølergitter er unikt for den nye Peugeot 308 GTI.

Hvem er konkurrenterne?

Med 270 hk i Peugeot'en kan der skules til bl.a. VW Golf GTI og Mini John Cooper Works, mens biler som Seat Leon Cupra 300 og Honda Civic hører til i en endnu mere hidsig del af feltet.

Hvordan kører den?

Ved den internationale præsentation var der kun mulighed for at teste bilen på den lukkede racerbane, Ascari. Det gør, at det er begrænset, hvad jeg kan sige om affjedringskomforten og andre mere jordnære ting, da al kørsel foregik med klampen i bund og med fokus på næste apex frem for kabinedetaljer og lign. Med en lufttemperatur på vel over 30 grader, har asfalten været nær kogepunktet, og det havde en markant indvirkning på dækkene.


Peugeot 308 GTI lyste i momenter, og i disse var den fantastisk – hurtig til at skifte retning og let at justere vinklen på med speederen. Bremserne på hhv 380 mm foran og 270 mm bagpå er også blandt lyspunkterne. De bider hårdt, men gør ikke bilen ustabil. Gearkassen er rimelig, men kunne drage nytte af at have kortere vandring – til gengæld er pedalerne fint placeret, hvilket gør det at give mellemgas dejlig let.

Hvid Peugeot 308 GTI Ascari side køre racerbane

Testen af den faceliftede Peugeot 308 GTI foregik på Ascari-racerbanen i Spanien.

Hvornår lanceres den?

GTI-varianten af den faceliftede Peugeot 308 lanceres til september sammen med resten af programmet for den franske familiebil. Priserne ligger endnu ikke fast, men vi forventer en pris omkring de 500.000 kr.

Peugeot 308 GTI kabine interiør rat streg rød sort

En sej kabinedetalje i Peugeot 308 GTI er den røde midterlinje-streg på rattet.

VI SYNES...

Med meget få ændringer fortsætter Peugeot 308 GTI i det spor, som den startede i ved lanceringen. Den er superfed, når alt spiller, men at få den til det er ikke ligeså let som i visse andre konkurrenter.

Måske er du interesseret i...