2017 Land Rover Discovery 5
2017 Land Rover Discovery 5

Den nye Discovery introduceres hos de danske Land Rover-forhandlere 7. april. Potentielle købere vil kunne prøve bilen offroad hos Land Rover Experience på Tirsbæk Gods ved Vejle.

© We Shoot Cars

Første test: Land Rover Discovery 5 er en terrænbil i jakkesæt

Med luftaffjedring, 8-trins automatgear og syv sæder som standard er den nye Discovery klar til dansk lancering i weekenden. Vi kører den ud i det knoklede terræn på Tirsbæk Gods ved Vejle.

5. april 2017 af Steen Bachmann

HVAD?

Land Rover Discovery 5 er femte generation af den karakteristiske firehjulstrækker. Bilen er nykonstrueret og deler kun få dele med forgængeren. 85 pct. af konstruktionen er i aluminium, hvorfor den har tabt sig med op til 480 kg i forhold til Discovery 4 fra 2009.

Der er tale om en fullsize-SUV med automatgear, luftaffjedring, avancerede køreprogrammer for terræn og syv sæder sæder som standard.

HVILKE MOTORER?

Discovery 5 fås med 4- og 6-cylindrede benzin- og dieselmotorer.

* 2,0 Ingenium diesel 180 hk, 430 Nm ved 1.500 o/min
* 2,0 Ingenium diesel 240 hk, 500 Nm ved 1.500 o/min
* TdV6 3,0 Diesel 258 hk, 600 Nm ved 1.750-2.250 o/min
* Si6 V6 turbobenzin, 340 hk, 450 Nm ved 3.500-5.000 o/min

2017 Land Rover Discovery 5
2017 Land Rover Discovery 5

Kabinen er udført i mere eksklusiv stil end forgængeren, men har stadig vægt på praktiske egenskaber. Varme i rattet er standard.

© We Shoot Cars

HVAD ER NYT?

Land Rover har arbejdet mod at forbedre forgængerens glimrende terrænegenskaber samtidig med at tilbyde større komfort og en mere rummelig kabine. 

Undervognen har dobbelte wishbone-ophæng for og multilink-bagaksel, og her er et nyt elektrisk servostyretøj. Discovery 5 har som udgangspunkt 8-trins automatgear og elektronisk styret centralt spær, men fås også med reduktionsgearkasse med fuldt synkroniserede skift op til 60 km/t og spær på bagakslen.

Køreprogrammet Terrain Response 2 er standard. Det har et nyt auto-mode, hvor bilen selv finder ud af, om man kører i sne, mudder, på klipper eller i sand, og tilpasser motoromdrejninger, ESC-system og affjedring til de aktuelle forhold. Det er også muligt at indstille systemet manuelt som i forgængeren.

Blandt nyhederne finder vi en igangsætningsassistent, der sørger for en rolig og stabil igangsætning på is og i mudder ved at begrænse effekten fra motoren på de første meter.

2017 Land Rover Discovery 5
2017 Land Rover Discovery 5

Frihøjden på 28,4 cm er større end på konkurrenterne. Over 80 km/t sænker bilen sig til laveste position, der også manuelt kan vælges for nemmere indstigning.

© We Shoot Cars

HVAD KAN DEN?

På Tirsbæk Gods, hvor instruktør Ib Hammer har stået for kørekurser til Land Rover Experience og mange andre firehjulstrækkere i årevis, er erfaringen, at Discovery kommer frem, hvor selv de mest hardcore Defender's sætter sig på maven.

* Vadedybde: 90 cm (den kan godt kravle gennem højere vandstand, men her vil vandet løfte bagenden, så man risikerer at miste kontrollen)

* Hjulvandring: 50 cm

* Bagagerum: Slår man de fem bageste elbetjente stole ned via panelet i bagagerummet, den trykfølsomme skærm eller Land Rovers app, får man et fladt gulv på 2 x 1,4 meter og op til 2.500 liter.

* Elbagklap er standard. Bagerst i bunden af bagagerummet er her en elbetjent klap, der kan foldes ud, så man har noget at sidde på, når man skifter støvler. Den kan bære op til 300 kg.

* Som ekstraudstyr fås elektrisk svingbar trækkrog og en trailerassistent, hvor man slipper rattet og styrer traileren med et drejehjul. Rattet drejer så modsat. Det er overraskende nemt at bruge i praksis, og kan anbefales. Bilen må trække op til 3.500 kg. 

HVAD KOSTER DEN?

* SD4 180HK AUTO: 899.000 kr. (beskatningsværdi 710.000 kr.)
* SD4 240HK AUTO: 971.900 kr. (beskatningsværdi 790.000 kr.)
* TD6 258HK AUTO: 1.055.900 kr. (beskatningsværdi 850.000 kr.)

* SI6 340HK AUTO: 1.059.900 kr.

HVORDAN KØRER DEN?

Det kan du læse i et kommende nummer af Bil Magasinet!

Måske er du interesseret i...