Læs også

Biltest af Kia Rio 1,4 EX

Kia Rio 1,4 EX

Første test: Kia Rio med fine tilføjelser

Den lille koreanske familiebil med det sydamerikanske navn får både ny motor og sikkerhedssystemer i den fjerde og seneste generation.

1. februar 2017 af Frederik T. Frey


Hvor?

Estoril, Portugal

Hvad er nyt?

Rio er nået til sin fjerde generation, og med sig bringer den ud over et nyt design, en ny benzinmotor også flere sikkerhedssystemer. Den nye motor har en slagvolumen på én liter, og får hjælp af en turbo til at yde 100 hk. En 1,25-liters sugebenzinmotor og en 1,4-liters turbodieselmotor er også en mulighed. 

Bag rattet kan øjnene glæde sig over en redesignet kabine, der dog stadig lider under hårde plastmaterialer. Hænderne kan dog få varmen på rattet, der nu kan fås med varmeelement og i øvrigt er meget veldesignet.

I bilens snude sidder en radar, der sammen med et kamera i forruden fodrer en computer med data. Den gør det muligt at give den nye Rio en automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse som standard på alle danske biler.

Hvem er konkurrenterne?

Nogle af de biler der klarer sig godt i den klasse, som Kia Rio skal slås i, er Ford Fiesta , VW Polo, Skoda Fabia og Opel Corsa. Salgssuccesen Peugeot 208 samt den nye og rummelige Suzuki Baleno er også konkurrenter.

Hvordan kører den?

Kia Rio kører tilforladeligt uden at lægge alle sine æg i enten komfort- eller dynamik-kurven. Rio er letkørt, og den 5-dørs hatchback har et sundt fokus på at være en allrounder, og særligt pladsen på bagsædet er gavmild. Styretøjet er ret præcist og hurtigtreagerende, men det opdager du først, når der for alvor arbejdes med det – det er nemlig begrænset med feedbacken fra forhjulene gennem rattet. 

Komforten er oplevet bedre i andre biler i klassen, og det samme kan siges om dynamikken. Kort sagt kører en Ford Fiesta sjovere, mens en VW Polo har bedre affjedring. Den nye turbobenzinmotor på én liter gør det godt i den nye Rio, og virker som et oplagt valg, der vil give betydeligt mere køreglæde end både benzinsugemotoren og dieselmotoren.

Hvornår lanceres den?

Rio lanceres ad flere omgange, men de første biler kommer til Danmark i slutningen af marts måned. Priserne og det endelige udstyrsudvalg er endnu ikke forhandlet på plads. Men vi forventer startpriser fra omkring 130.000 kr. og varianter med den nye 1-liters turbobenzinmotor med et prisskilt på omkring 155.000 kr.

Kia lover, at den automatiske nødbremse med fodgængergenkendelse bliver standard, og den flotte fabriksgaranti på syv år følger naturligvis også med. 

Som vi nærmer os 2018, forventer vi også, at der lanceres flere motorvarianter og mulighed for mere sikkerhedsudstyr i form af bl.a. en adaptiv fartpilot.

VI SYNES...

Kia Rio gennemgår mange af de obligatoriske opgraderinger, der bør følge med en ny model i en tætpakket klasse. 

Den automatiske nødbremse med fodgængergenkendelse, den flotte garanti og den nye turbobenzinmotor samt designet hjælper koreaneren godt på vej, og det bliver spændende at se, hvordan den vil klare sig mod bl.a. den nye Nissan Micra og den kommende Ford Fiesta.

Måske er du interesseret i...